מבזק דצמבר 23 – ינואר 24

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

במבזק הקודם התייחסתי לתחזיות שניתנות בכל שנה לעומת ביצועי הבורסה בפועל שנה לאחר מכן. וכך גם בשנת 2023 החולפת ניכר הפער בין התחזיות לביצועי סוף השנה שהיו חיוביים. וזאת למרות שני "ברבורים שחורים": החשש מהרפורמה בחלק הראשון של השנה והמלחמה בחלקה האחרון. אלה לא מנעו מהבורסה לסיים באופן חיובי.

אחד ההסברים לכך שהשנה הסתיימה באופן שהסתיימה הוא שבשנה הקודמת 2022 הבורסה הישראלית הייתה בתשואה עודפת משמעותית או לפחות ירדה הרבה פחות מהבורסה האמריקאית לעומת היפוך היוצרות ב 2023 שבה ראינו את הבורסה האמריקאית עולה הרבה יותר.

לדעתי מכיוון שתחום הטכנולוגיה בולט במשקלו במדדים המובילים בבורסה האמריקאית וכסקטור רגיש לריבית עולה ולסיכון בשווקים, הוא זה שגרם לבורסה האמריקאית לרדת יותר בשנת 2022 כאשר הריבית עלתה והוא זה שמשך את הבורסה האמריקאית למעלה בשנת 2023 לאור הירידה באינפלציה שהביאה עימה ציפיות להורדת הריבית .

בסוף שנת 2023 השוק האמריקאי עלה מהר מידיי והסיבה העיקרית הייתה ההצהרה של הנגיד האמריקאי שהריבית תרד. אבל עדיין ישנה אינפלציה שאולי תגדל בעקבות העיכובים של סחורות בים האדום עלולה לחזור האטה בשרשרת האספקה העולמית וזו יכולה להחזיר את עליית המחירים. וחשוב גם לזכור תמיד שהנגיד האמריקאי טעה ובגדול בתחזית האינפלציה בעבר.  

השאלה הגדולה בעיני היא מדוע בכלל להוריד ריבית בארה"ב באופן משמעותי כפי שהשוק מצפה החל ממרץ, כאשר בעצם הכלכלה עדיין חזקה בארה"ב והמחירים עדיין גבוהים?

למרות האופוריה בשווקים הנובעת משיא בכמויות הכסף שמגיע להשקעה במדד אס אנד פי 500, מדדי מסחר שמעידים על אופטימיות יתר, עדיין ניתן לראות כי באופן מפתיע הרוב הגדול של מניות מדד אס אנד פי 500 עלו השנה פחות מהמדד עצמו. אז אולי יש עוד מציאות במניות האחרות במדד?

לעומת הישראלים האמריקאים פחות תזזיתיים עם ההשקעות שלהם.58 אחוזים מהאמריקאיים השקיעו במניות גם בשנת 2022 לעומת אחוז חד ספרתי בישראל.

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בירידות בעקבות מימוש רווחים. האמריקאים העדיפו לחכות ולממש רווחים גבוהים בינואר בגלל המיסוי ולכן השוק פתח בירידות מתבקשות.( אחד הסימנים לתיקון רציני במניות  הוא בריחה מהדולר בעולם לעבר מטבעות של כלכלות מתפתחות כגון ריאל ברזילאי או זלוטי הפולני אשר נפלו חזק מול הדולר טרום הראלי האחרון במדדים בחודש אוקטובר )

בישראל אי הוודאות גדולה לאור המלחמה ואין לדעת מה יהיו ההשלכות הכלכליות. אולי אפשר להתנחם ולזכור שכלכלות משתקמות לאחר מלחמות על סמך ההיסטוריה.

ונקודה אחרונה שארצה לציין כקוריוז. רוברט קיוסאקי ה"גורו" האמריקאי והמחבר של רב המכר "אבא עשיר אבא עני" מצוי בחוב של 1.2 מיליארד דולר. וזאת כיוון שהניח שמה שטוב לכלכלה האמריקאית – חוב גבוה, נכון גם לו. והטיף למינוף השקעות. אך מה שהוא שכח זו העוצמה של עליית הריבית בשנה אחת מ- 0.25 אחוז ל 5.5% בשנה אחת בערך והשפעתה על הלוואות.

שתהיה לנו שנה מוצלחת בעיקר בחיים האמיתיים וכמובן גם בעולם הפיננסי.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות