ניהול תיקי השקעות

ניהול תיקי השקעות

33 תשובות לשאלות נפוצות על השקעות בבנק על ידי חברת ניהול תיקים

בשנים האחרונות, הריבית האפסית כמעט במשק הישראלי למעשה הופכת כל השקעה בחיסכון ללא כדאית. מכיוון שכסף ששוכב בבנק לא מרוויח ריבית אנשים רבים מחפשים דרכים אחרות לקבל תשואה על כספם. השקעה בשוק ההון באמצעות חברת ניהול תיקים היא אחת מן האופציות הללו. היתרון הגדול באפשרות זו היא העובדה שבעל הכספים לא חייב להיות מומחה בשוק ההון – חברת הניהול היא זו שעושה את כל העבודה ואחראית על ייצור הרווחים לטובת לקוחותיה.

שוקלים להשקיע בשוק ההון? לא בטוחים איך התהליך עובד? מחפשים ללמוד יותר על התחום? במאמר זה תוכלו למצוא תשובות ל-33 שאלות נפוצות בתחום ההשקעות.

מה זה ניהול תיקים ולמה זה טוב לנו?

השקעה של הכספים הנזילים בבורסה בסניף הבנק של הלקוח בחשבון השקעות ייעודי ונפרד על ידי בית השקעות. ההשקעה מנוהלת על ידי חברת ניהול ההשקעות במלואה. המשקיע אינו נדרש לכל פעולה מיוחדת על בסיס קבוע.

מה הסכום המינימלי לניהול תיק השקעות?

לרוב בין 300 אלף לחצי מיליון ₪ בחברות הגדולות.

מה זה ניהול תיקים ולמה זה טוב לנו?​

איך משקיעים לנו את הכסף בחשבון?

האדם שרוצה להשקיע את כספו מתבקש לפתוח חשבון נוסף על שמו בסניף שלו. בסניף, הלקוח יחתום על יפוי כח לניהול השקעות של החברה המנהלת שאותו הוא יקבל מנציג חברת ההשקעות, בפגישה עם נציג של בית ההשקעות נחתם הסכם לפתיחת חשבון השקעות בו קובעים את עלות התיק, סוג התיק, נקבע אחוז החשיפה למניות ואמצעי הדיוור של החברה מול הלקוח.

האם התיק מנוהל באופן אישי?

התיק מנוהל כחלק מ"פול" של תיקים ופעולות מתבצעות באופן רוחבי בכל התיקים. רק במקרים ויש תיק השקעה גדול מאוד יש היתכנות לניהול פרטני.

האם יש אנשי קשר בחברות ניהול?

לרוב מוקצה מנהל תיק לקוח או מנהל תיקים שניתן לדבר איתו על התיק.

איזה ניירות ערך מושקעים בדרך כלל בתיק ההשקעות?

מניות , אגרות חוב, קרנות עוקבות, מדדים וקרנות אקטיביות שמשקיעות בעצמן במניות ובאג"ח על פי מדיניות הקרן המוגדרת מראש.

איזה סוגי תיקים קיימים?

קיימים תיקים שמשקעים במניות ובאגרות חוב בשילובים שונים כגון 20 אחוז מניות ו-80 אחוז אג"ח.

תיקים שמושקעים בסקטורים ספציפיים כגון טכנולוגיה, נדל"ן ותיקי מט"ח, תיקים עוקבי מדדים, תיקים שמושקעים ישירות במניות ובאג"ח וכמובן קיימים תיקים פרטניים ותיקי נישה בחברות מסוימות.

האם את קרנות הנאמנות הנמצאות בתיק ניתן לרכוש באופן עצמאי וישיר?

לרוב כן ניתן לרכוש את הקרנות באופן ישיר, אבל החברה היא זו שבוחרת את השילוב של הקרנות ומשנה אותו מעת לעת. בכל מקרה את דמי הניהול הלקוח ישלם בקרן חברה גם אם ירכוש אותן באופן עצמאי.

ניהול תיקי השקעות בחו"להאם אפשר לנהל תיק במדינות אחרות?

ישנן חברות בארץ שיש להן הסכמים עם גופים בחו"ל ויודעות לנהל כספים "מעבר לים".

מדוע בייעוץ השקעות רוכשים לי קרנות נאמנות של חברות שונות?

לבנק אין קרנות משל עצמו (מאז רפורמת בכר) ולכן כגוף מייעץ הוא יכול לרכוש קרנות שנות ומסתמך על מערכות דירוג שלו וכמובן גובה עמלת הפצה מחברות הקרנות.

מדוע חברות בכל זאת משתמשות בקרנות נאמנות בתוך ניהול תיק ההשקעות ולא רוכשות ישירות בבורסה ניירות ערך?

קרנות הנאמנות מאפשרות ניהול כסף בצורה יותר דינאמית, נרחבת , מתאפשר חיסכון ודחייה של מס רווח הון ללקוח וכמובן עצם הרכישה של הקרנות שלה מאפשרות לחברה שליטה בניהול הכסף ואת דמי הניהול החברה מקבלת גם דרך הקרנות. למה הכוונה בדינאמית ונרחבת? בקרן נאמנות ניתן לרכוש מספר רב יותר של ניירות ערך מאשר רכישה ישירה של ניירות (בוודאי בתיקים בעלי שווי נמוך). כמו כן, ניתן לחסוך ולדחות את תשלום מס רווח ההון במקור ולהשתתף בהנפקות של חברות.

איך ניתן להתעדכן במצב ההשקעה שלי?

אחת לרבעון החברה תשלח ללקוח דוח רבעוני מפורט במייל או בדואר ובנוסף לצפות בחשבון המנוהל על ידי החברה באתר של הבנק בכל רגע כפי שניתן להתעדכן במצב חשבון העו"ש באפליקציה באתר של הבנק.

מה מופיע בדוח שמתקבל מהחברה?

על פי דרישת הרשות המפקחת תופיע התשואה על ההשקעה באופן מצטבר ובאופן פרטני לכל תקופה בנפרד, מבנה ההשקעה, הפעולות שבוצעו, המס ששולם ודמי הניהול ששולמו לחברה המנהלת.

כמה עולה לנהל תיק בבנק?

דמי הניהול של תיק מנוהל תלויים בגודל התיק, היחס הוא הפוך כמובן, תיק גדול יותר יקבל אחוז דמי ניהול קטן יותר. במידה והחברה מנהלת את הכספים גם באמצעות המוצרים שלה אזי מותר לה לגבות גם דמי ניהול ישירים באופן חודשי יחסית לשווי התיק שמושקע באופן ישיר וגם לגבות דמי ניהול באופן עקיף דרך המוצרים ששייכים לה ונמצאים בתיק ההשקעות באופן יחסי.

איך יודעים כמה דמי ניהול הקרן גובה?

ניתן לראות באתר האינטרנט של החברה או בכל אתר כלכלי אחר את נתוני קרן הנאמנות שנמצאת בתיק המנוהל.

מותר לחברה לגבות דמי ניהול כפולים?

לא, לחברה מותר לגבות באופן חודשי וישיר את האחוז שנקבע בחוזה ההתקשרות בגין הסכום שמושקע ישירות בבורסה ולא בגין החלק בתיק ההשקעות שמנוהל באמצעות מוצרים אקטיביים אחרים של החברה, בחלק זה באופן נפרד ויחסי ייגבו דמי ניהול מהמוצרים באופן ישיר אין לגבות פעמיים במקביל דמי ניהול רק באופן משלים.

האם מותר לחברה גם לנהל תיק וגם להשתמש במוצרים שלה עצמה?

בהחלט, לחברה מותר לנהל את התיק גם או רק באמצעות קרנות נאמנות מנוהלת שלה עצמה.

האם זה ניגוד אינטרסים שהחברה רוכשת ניירות שלה?

לא, משום שהקרנות הללו משקיעות בניירות ערך אחרים שנסחרים בבורסה על פי מדיניות מוגדרת.

כל החברות רוכשות קרנות נאמנות של עצמן?

לא לכל החברות יש קרנות נאמנות ובנוסף לזאת קיימות חברות ניהול שקשורות לבנקים מסויימים והן מנועות לנהל את הכסף בקרנות נאמנות אקטיביות.

כמה מס משלמים בניהול תיק?

מס רווח הון הוא 25 אחוז בגין הרווח הריאלי. ברמה פרטנית הוא משתנה בין ניירות ערך שונים. אם נצברו הפסדים בחשבון מתבצע קיזוז עם רווחים בניירות ערך אחרים בתיק באותה תקופה באופן אוטומטי. מה עושים אם רוצים לקזז רווחים והפסדים בין חשבונות שונים, בנקים שונים ובשנים אחרות? ניתן לגשת למס הכנסה באמצעות איש מקצוע וטופס 867 מהבנק ולבקש החזרים וקיזוז. בעת מכירה של מניה מתבצע תשלום מס במקור ולכן שמוכרים בתוך קרן נאמנות לא משלמים מס בגין הפעולה ואת המס דוחים עד למימוש קרן הנאמנות.

האם יש הטבות מס יחודיות לגמלאים בניהול תיקים?

האם יש הטבות מס יחודיות לגמלאים בניהול תיקים?

באופן כללי אין התייסחות פרטנית לגיל הלקוח במיסוי תיק בבנק.

מדוע החברה לא רוכשת קרנות של חברות אחרות?

לחברה יש פחות שליטה על ההחלטות של חברות אחרות בקרנות שלהן וכמובן כל חברה עסקית ותחרותית מעוניינת להשאיר את דמי הניהול של המוצרים בקבוצה שלה עצמה.

מתי החברה רוכשת קרנות נאמנות?

קשה למצוא חוקיות כאן, אבל בוודאי ככל שתיק ההשקעות קטן יותר יהיה נכון לפזר את ההשקעות באמצעות מוצרים עקיפים.

כמה חברות גדולות יש?

יש מספר חברות בודדות שמנהלות את רוב כספי הציבור ועוד מספר גדול יותר של חברות ניהול קטנות ובינוניות.

מה היתרון בחברות הגדולות?

יתרון לגודל,מחלקת מחקר גדולה ומספר גדול יותר של מוצרים.

מה היתרון בחברות הקטנות?

קבלת החלטות יותר מהירה ולעיתים יכולת לפעול יותר מהר בשוק גם בגלל קוטן התיק יחסית לגודל התיק של החברות הגדולות.

האם גם חברות יכולות לנהל את כספן בניהול תיקים בבנק או רק אנשים פרטיים?

כן, גם חברה ועמותות יכולות לנהל את כספן ולפתוח חשבון השקעות נוסף וייעודי (כמובן נדרשים אמצעי זיהוי נוספים מלבד ת"ז כגון טופס רשם חברות וחתימות של בעלי החברה).

מי מקבל את ההחלטות בחברה?

יש מערכת קבלת החלטות מובנית: וועדת השקעות, מחלקת מחקר וסוחרים שמבצעים פעולות במסחר בבורסה.

האם פעולות תדיריות בתיק מומלצת?

לא מוכח שאם משנים את התיק יותר אזי התשואה גבוהה יותר לעיתים ההפך הוא הנכון.

מה היא האסטרטגיה בניהול השקעות?

לרוב האסטרטגיה היא "לונג" כלומר נשארים בשוק בהתאם למדיניות הלקוח ולא לצאת ולהיכנס או להמר מתי השוק יירד או ייעלה משום שכפי שכבר נלמד בעבר ויילמד בעתיד – לא ניתן לנבא את השוק.

האם ניתן לעבור את אחוז המניות שהוגדר על ידי הלקוח בהתקשרות?

ניתן להיות באחוז חשיפה נמוך יותר על פי מדיניות החברה למניות אבל לא ניתן לעבור את האחוז המוגדר. במצב בו השוק עלה והאחוז היחסי של המניות חרג, החברה מתקנת ומתיישרת על פי המדיניות של התיק.

האם ניתן לראות תשואות עבר של תיקי השקעות או תשואות בהווה?

רק במקרים בודדים ניתן לראות תשואות עבר לדוגמא במקרה של לקוח "כשיר" שזה לקוח שמשקיע בשוק ההון סכומים גדולים מאוד ונחשב מתוחכם. אחרת אין דרך לראות תשואות עבר, אין אפשרות לראות תשואות של מתחרים ופרסום רשמי של תשואות של חברות ניהול תיקים.

האם אפשר להבטיח תשואה?

אסור על פי חוק.

האם ישנה חובת סודיות?

בהחלט, המידע הוא סודי ונשמר רק אצל החברה.

לסיכום

איך בכל זאת אפשר לקבל יותר כלים מול חברות הפיננסים המובילות?

איך להבין ולהשוות את מודל העלות?

איך בוחרים נכון בעולם של חוסר וודאות?

הכי חשוב – איך לדעת לשאול את השאלות הנכונות ולבחור את בית ההשקעות שמתאים לנו?

כדאי ומומלץ להיעזר במתכנן פיננסי שמכיר את התחום עשרות שנים, מכיר את החברות ואת ההבדלים ולבחור נכון מתוך מספר גדול של הצעות. לדעת שיש אתכם מלווה פיננסי שלא קשור לשום חברה, מכיר את השפה בעולם ההשקעות ואת המודלים הקיימים בשוק. מלווה פיננסי ניטרלי שעובד עבורכם ועבורכם בלבד ויעזור לכם לנווט בנבכי שוק ההון עד לבחירה הנכונה ביותר עבור ההשקעה שלכם.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות