הלוואה מקרן השתלמות

הלוואה מקרן השתלמות, כדאי?

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

הלוואה מקרן השתלמות – האם היא כדאית לך?

כיום ניתן ללוות כסף כמעט מכל מוצר שבאמצעותו אנו חוסכים כסף ואם נדע לעשות זאת בצורה יעילה אנו יכולים למנף את ההון שלנו הקיים שלנו וליצור עוד נכסים פיננסים ואלטרנטיביים מניבים.

אם בעבר, ברירת המחדל היתה ללוות מהבנק ולא תמיד בריביות אטרקטיביות או לחלופין מגופים חוץ בנקאיים בריבית דו ספרתית, הרי שכיום ונכון לכתיבת שורות אילו, ניתן לקבל הלוואה בשיעור שמגיע ל-70 אחוז ואף יותר משווי ההשקעה שלנו בחברות שמנהלות לנו את הכסף מחוץ לבנק ובריביות הרבה יותר טובות. אחד המוצרים ממנו ניתן ללוות הוא קרן השתלמות ,אם הכספים בקרן לא נזילים נקבל הלוואה בשיעור 30 אחוז מהכסף בקרן ואם הקרן  נזילה נקבל הלוואה בשיעור 70 אחוז מהכספים שצברנו.

ישנן חברות שמלוות לנו את הכסף בריבית פריים מינוס חצי אחוז. כלומר, בריבית 1.1 אחוז ועד לתקופה של שבע שנים. ניתן גם לקחת "הלוואת בלון" למשך ארבע שנים ובכזו אנו מחזירים רק את הריבית באופן שוטף ובסוף התקופה את הקרן עצמה. זו הלוואה שיכולה להתאים לאדם שיודע שתהיה לו אפשרות להחזיר את הכסף בתום תקופת ההלוואה בבת אחת, אך נכון לכרגע מעדיף שלא להכביד על עצמו מבחינה תזרימית, עם החזר חודשי נמוך רק בגין הריבית ,הריבית כדאי לזכור משתנה ולא קבועה לאורך חיי ההלוואה ולכן גם ניתן לפרוע בכל רגע את ההלוואה ללא קנס.

חשוב גם לתת את הדעת לעובדה המעניינת שמבדילה בין הלוואה "רגילה" להלוואה מקרן ההשתלמות. הלוואה בקרן השתלמות מחושבת בהתאם לכספים שצברנו בה, שהם פטורים ממס וניתנים למשיכה הונית ברוב המקרים לאחר שש שנים מפתיחת הקרן. אך ישנם גם סייגים המאפשרים משיכת כספים לאחר שלוש שנים בלבד. דווקא מינוף מקרן השתלמות שהרווחים הגלומים בה פטורים ממס רווח הון יכול  להגדיל את התשואה בגין מינוף הכסף בתכנון נכון של ההשקעה והמינוף ומשך הזמן של ההלוואה.

למרות התקרה השנתית המוכרת במס להפקדה בקרן השתלמות, שהיא נמוכה יחסית, אני נתקל  באנשים שחצו את גיל 55 עם צבירות גבוהות מאוד בקרנות ההשתלמות שלהם משום שהשכילו לא להתפתות ולפדות את הכספים לאורך השנים. וכך צברו סכום הוני משמעותי למשיכה חד פעמית ללא מס רווח הון (25 אחוז).

ישנם גם חוסכים שהפקידו כספים מעל התקרה והשתמשו בקרן כמוצר השקעה זול ונזיל, על אף שהסכום שנצבר בקרן ומקורו מעל תקרת ההפקדה ימוסה במשיכה באופן רגיל כ 25 אחוז. אך כמו שאר המוצרים החוץ בנקאיים זהו מוצר צובר ברוטו כלומר, לא ממוסה במקור אלא רק במימוש, ניתן  לניוד ודמי הניהול בו נמוכים יחסית למוצרים אחרים.

תנאי ההלוואה צריך לזכור, לעיתים שונים בין חברה כזו לאחרת.

עצם העובדה שהרווחים שלנו בקרן פטורים ממס, מגדילה לנו את התשואה על המינוף באופן הבא  לדגמא: אם יש לאדם מאה אלף ש"ח שלאחר שש שנים הפכו למאה ושלושים אלף ש"ח, הרי שאותם שלושים אלף ש"ח שנצברו בקרן ההשתלמות מעל הקרן, הם פטורים ממס. ואם אותו אדם לווה מול הכספים הלא נזילים, (לצורך הדגמא נקטין את הפוטנציאל מינוף ונדבר עלהלוואה מכספים בקרן לא נזילה), המשקיע בקרן לווה שלושים אלף שח על פי מגבלת תקרת ההלואה 30 אחוז מכספי קרן לא נזילה,ואת סכום ההשקעה השקיע באופן דומה לצורך העניין בשווקים הפיננסים ובאותה התקופה כספי המינוף צברו תשואה זהה 30 אחוז, הרי שבגין כספי ההלוואה (המינוף) צברנו 10,000 ₪, ננטרל דמי ניהול ואינפלציה ולכן נשארנו בניכוי מס רווח הון 25 אחוז עם 7,500 ₪.

נבחן את  צבירת הרווחים בגין כספי הקרן עצמה ובכספי ההלוואה הרי שצברנו 37,500 ₪. למעשה זו תשואה כמעט 40 אחוז על ההון העצמי שלנו שבקרן.

העובדה שסייעה לחיסכון היא הרווח הפטור ממס בכספי הקרן עצמה  ויחד עם כספי המינוף ההון העצמי  של החוסך גדל בצורה משמעותית אם כי צריך לזכור ,הלוואה ומינוף של הכסף חייבים  להיות מתוכננים בצורה מותאמת ובאמצעות מתכנן פיננסי אישי שמתאים את המינוף ללקוח.

כפי שבעולם העסקי פירמות עסקיות מצליחות צומחות בעזרת הלוואות ,מגדילות את ההון העצמי ומשקיעות בפעילות העסקית של החברה כך גם אנו יכולים לראות בעצמנו כפירמה עסקית לכל דבר שיכולה וצריכה לתכנן קדימה בכדי לצבור ולהגדיל את הנכסים הפיננסים והריאלים.

כמובן אין באמור לעיל המלצה לבצע פעילות כזו או אחרת אלא ניתן לקבוע ולתאם פגישת תכנון פיננסי ולבחון את תיק הנכסים.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות