כסף נזיל

כסף נזיל ומה אפשר לעשות איתו?

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

מהו כסף נזיל?

כסף נזיל הוא כסף "חופשי" שאפשר למשוך אותו או לנייד אותו לשימושים אחרים במהירות, לצורך הדוגמא כסף שנמצא בפיקדון נזיל או בחשבון עובר ושב בבנק. בשנים האחרונות הריבית בשפל היסטורי לכן הכסף לא מייצר תשואה אטרקטיבית אם בכלל בפיקדונות ובאפיקים חסרי סיכון אחרים, ובהיעדר תשואה הוא נשחק לאור האינפלציה הגבוהה ולכן מבחינה ריאלית התשואה על הכסף היא שלילית בפיקדונות שקליים ובפועל הכסף מאבד מערכו מבחינת כוח הקנייה שלו.

מה נחשב לכסף נזיל?

כסף שמושקע בניירות ערך לדוגמא ייחשב כנזיל רק לאחר ביצוע פעולת מכירה של ניירות הערך ולכן הוא לא נזיל מיידית לשימוש שוטף, ניתן לבדל מצבי נזילות שונים של כספים כגון נזילות מיידית של כסף מזומן בפיקדון יומי בנקאי, מזומן שניתן למשוך מפיקדון מתמשך או מתוכנית חיסכון עם תחנות יציאה גמישות.

כסף שצריך לבצע פעולות בכדי להביאו למצב נזיל הוא כסף שמושק בניירות, הוא עדיין מוגדר ככסף נזיל אבל בדרגת נזילות קטנה יותר ורק לאחר מכירה של נייר ערך או קרן נאמנות בבנק הוא יהיה נזיל לשימוש, כסף פחות נזיל לעומת זאת מושקע במוצרים חוץ בנקאיים כגון קופת גמל, או קרן השתלמות ואז ייתכן ורק לאחר זמן רב יותר הכסף יחזור לחשבון הבנק, במקרים רבים רק לאחר חודש ימים. תנאי הנזילות משתנים בהתאם לתנאי ההשקעה לדוגמא כספים צבורים בקרן השתלמות לאחר שש שנות צבירה נחשבים כנזילים אבל כיוון שצריך לבצע פעולת משיכה וסגירת הקרן יידרש זמן עד שהכסף יגיע לחשבון הבנק אבל צריך לציין שסוכן טוב וחברה שמציעה שירות טוב יכולים לזרז את התהליך. ישנם כספים שמושקעים מחוץ בקופות פנסיוניות למשל ולכן אם נבקש למשוך אותם נשלם "קנס" בגין משיכה שלא כדין 35 אחוז אלא אם נוכיח מקרה של נכות מלאה או קבועה של אחד מבני המשפחה ואז נוכל למשוך את הכספים ללא המס ולכן כדאי להיוועץ במתכנן פיננסי מנוסה שיידע לסייע בתהליך.

מדוע אנחנו לא תמיד משקיעים את הכסף הנזיל שברשותינו?

לרוב אנו נוטים לשמור את הכסף במזומן כי החשש מהפסד גובר על הרצון להרוויח, אגב פרופסור "כהנמן" זכה בפרס נובל שהוכיח במחקר כי משקיעים מטבעם הם שונאי סיכון ולכן יעדיפו להפסיד פחות על פני רווח גדול יותר.

בעולם של ריביות נמוכות קשה לייצר תשואות מהשקעות "סולידיות" ולכן יידרש ליטול סיכון בכדי לייצר תשואה מהשקעה פיננסית ונוכח מצבים כגון אי וודאות, חוסר יציבות פוליטית וביטחונית ומחזוריות כלכלית שמרתיעים את מרבית החוסכים חשוב להגדיר פרק זמן או טווח השקעה ואף מטרה והיצמדות לאסטרטגית השקעה באופן זהה לכך שאדם רוכש נכס ריאלי ולא מוכר אותו בהתאם לערכי שוק משתנים או בדומה לכך לא משנה את ביטוח המנהלים שלו בכל עת שהבורסה נופלת, תפחית מהחשש ומהמעקב היומי אחר נכסיו הפיננסים ויש כמה דרכים לעשות זאת.

מה הבנק עושה עם הכספים הנזילים שלנו?

שהכסף נמצא בפיקדונות הבנק הוא משמש את הבנק אם לצרכי נזילות או לצרכי השקעות בפיקדונות בבנק ישראל בכדי לעמוד באמות מידה רגולטוריות ויהיו כרית ביטחון בתקופות משבר הכסף של הציבור לא מושקע בניירות ערך יחד עם כספי "הנוסטרו" של הבנק.

המדינה מעודדת אותנו לחסוך לעתיד באמצעות אפיקים פנסיוניים חוץ בנקאים לעתיד הרחוק באמצעות תמריצי מס למיניהם לדוגמא הטבות מס הכנסה, דחיית תשלום מס רווח הון וחיסכון בעלויות הבנקאיות יחד עם שילוב השקעות מגוונות יותר כגון אג"ח לא סחיר, אג"ח מבטיח תשואה, השקעות אלטרנטיביות ועוד. אם הציבור יקבל יותר כלים והכוונה פיננסית אישית יידע לנווט כספים נזילים להשקעות נזילות שיינצלו חלק מהיתרונות הללו.

לסיכום

הגדרת מטרות פיננסיות, מיפוי הנכסים הפיננסים בעזרת מתכנן פיננסי אישי שיודע להציג אפיקי השקעה וחברות השקעה ללא זיקה לחברה כזו או אחרת יחד עם ליווי אישי מתמשך תגדיל את "ארגז הכלים" שלנו לניהול  נכון יותר של ההון שלנו בהתאם לכלים הקיימים בשוק ונוכח אתגרים שונים ומצבי חיים משתנים.

הבסיס לתכנון פיננסי הוא אפיון הסיכון האישי בעולם ההשקעות הפיננסי ולאחר הגדרת המטרות השוואות החברות, התשואות, העלויות והיבטי המיסוי בכדי לבנות עתיד ברור יותר. תכנון קדימה הוא בסיס לרווחה כלכלית עתידית.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות