סיכום חודש אפריל 22 וסיכום רבעון ראשון

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

רבעון ראשון וסוער של 2022 כבר מאחורינו. אווירת ההתפכחות של מקבלי ההחלטות וההכרה בכך שהאינפלציה כאן כדי להישאר, הלחיצה את המשקיעים.  וכל עוד יש ביקושים גדולים ועיכובים בשרשרת האספקה של שבבים וסחורות ברמה העולמית כתוצאה מנזקי הקורונה, מחירי הסחורות ימשיכו לעלות ולכן יידרש הידוק מוניטרי עוצמתי יותר.

עליית ריבית והידוק מוניטרי הם לא "חברים" של השקעות ולכן מניות הטכנולוגיה ירדו חזק ברבעון האחרון והכסף חזר למניות מסקטורים הגנתיים ויציבים יותר בסביבת אינפלציה או ריבית עולה. הבורסה הישראלית הייתה בין הבודדות שעלו השנה וזה בעקבות חשיפה קטנה יותר במדדים המובילים למניות טכנולוגיה.

החשש בשווקים התעצם עם פרוץ המלחמה באירופה ויחד עם התגברות עליית מחירי האנרגיה גבר הלחץ להעלאת ריבית אשר העלה שוב את מפלס הפחד בשווקים. וכך, מהר מאד השיח הכלכלי עבר לעסוק בעומק המיתון שיגיע שילווה בהידוק מוניטרי ובצמצום התערבות ממשלתית. וזאת, לרוע מזלם של המנהיגים, משום שאם בעבר ראינו שווקים עולים יחד עם כסף "זול" כלומר ריביות נמוכות  והזרמת כספים לשווקים ובמקביל רכישות ניירות ערך על ידי הבנק הפדרלי, הרי שעכשיו המציאות מאתגרת יותר ואין הרבה כלים כלכליים שיכולים "לעודד" את השווקים נוכח צמיחה מואטת. בארצות הברית וכמובן בישראל השוק הסולידי אכזב כמצופה לאור הצפי לעליית ריבית והסב הפסדים למשקיעים שהחזיקו באגרות חוב עוד משנת 2020. שוק המניות הפך לסלקטיבי והסקטורים ההגנתיים כגון בריאות ,ביטחון, קמעונאות, ביטחון, נדל"ן ואנרגיה הפכו להשקעות המוצלחות ברבעון הראשון והכוכבים של השנים האחרונות ובראשם הטכנולוגיה, היו הראשונים להיפגע.

הציפיות להעלאת ריבית בארה"ב חיזקו את הדולר בעיקר מול היורו. השקל עדיין חזק יחסית ולאור עליית הריבית בישראל נראה המשך התחזקות של השקל לפחות בטווח הקצר שייתכן וימתן במעט את עליית המחירים המיובאת מהעולם.

העולם עובר למלחמה בעליות המחירים באמצעות העלאות ריבית ומרחיק מהזיכרון את "המתנות" הפיננסיות שהגיעו לשווקים בתקופת הקורונה. יהיה מאתגר להרוויח בטווח הקצר בשווקים בסביבת אינפלציה וריבית עולה בהשוואה לשנים האחרונות לפחות מבחינת הריבית. ואם התקלות בשרשרת האספקה העולמית ועליית הריבית יגיעו לפגיעה בנתוני צמיחה או בפגיעה בדוחות הכספיים של החברות שיתחילו להתפרסם בשבוע הבא, נקבל המשך סנטימנט שלילי בשווקים. מבחינת המשקיעים אי הוודאות היא גורם מרתיע  ולכן כל עוד רוחות המלחמה באירופה לא מתלהטות והמצב העגום נשמר הרי שעיקר העיניים נשואות להחלטות הכלכליות ופחות למלחמה.

נתוני האינפלציה הקרובים בארה"ב יקבעו את עוצמת העלאות הריבית הקרובות בארה"ב ובתרחיש שבו נראה האטה בקצב עליית המחירים ייתכן ונקבל עדנה בשווקים בטווח הקצר ואת זה נלמד מהמדד הקרוב שיפורסם בארה"ב.

למרות כל האירועים ברבעון הראשון לא ראינו מפולת ואפילו לא שוק "דובי" מלבד בסקטור הטכנולוגיה וזה מעיד על עוצמה בשוק המניות, שנובעת מכך שהריביות הריאליות (בניכוי האינפלציה) עדיין נמוכות. ולאור העובדה ששוק אגרות החוב הוחזק באופן מלאכותי ברמות תשואה נמוכות על ידי הבנקים העולמיים, לא בהכרח נראה העלאות ריבית מתמשכות ומיתון עמוק גם לאור העבודה שהופסקה ההתערבות המדינית בשוק אגרות החוב שממילא היה מעוות ואולי גם מכך שנפגעה אמינות הנגיד האמריקאי. לכן, לא בהכרח ניתן להסתמך על ניבוי הכלכלה כתוצאה משוק אגרות החוב שבעבר ניבא מיתון כלכלי או גובה אינפלציה חזויה כל עוד השוק יתנקה מרכישות יזומות  ויחזור לנורמליזציה. נכון לימים אלו נראה כי עליות המחירים והריבית בשנתיים הקרובות ייפסקו והחשש הגדול מסטגפלציה מתמשכת קטן יותר. יתכן מכוח ההרגל נמשיך לראות רשת ביטחון לשווקים אם נראה ירידות חזקות בשווקים מאחר וגם מבחינה פוליטית יש רצון למנוע מפולת פיננסית בוודאי קיים תירוץ המלחמה כדי לסייע לשווקים במידת הצורך. מחירי הנפט יורדים למרות שהמלחמה נמשכת אבל מחירי המזון בעולם ממשיכים לעלות  ונראה שזה נושא שילווה אותנו בקרוב.

שיהיה לכולנו חג שמח ושקט ורבעון פיננסי מוצלח יותר.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות