תקציר אפריל- מאי 2022 בשווקים הפיננסים

תקציר אפריל- מאי 2022 בשווקים הפיננסים

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

הגמילה מריבית יחד עם הקטנת ההתערבות של הבנק הפדרלי האמריקאי בשווקים, הביאו את המניות ואת אגרות החוב לתשואה שלילית בחודש אפריל. וזאת, למרות שסטטיסטית לאורך השנים הבורסות עלו דווקא בחודש אפריל. אם בתחילת השנה דיברנו על עיכוב בשרשרת האספקה העולמית ולפיכך התגבר החשש לעליות במחירי הסחורות, הרי שהמלחמה באירופה המשיכה ל"תדלק" את העלאת המחירים בעולם ולכן האינפלציה ממשיכה לנסוק בעולם ולהדאיג את הבנקים המרכזיים. הסגרים בסין חזרו  להוסיף מעט שמן למדורה ובשבוע שעבר הגיעה הסנונית הראשונה להידוק כלכלי והריבית בארה"ב עלתה בחצי אחוז. ובמקביל לכך, הצמיחה בארה"ב ברבעון הראשון הייתה שלילית ולכן מקבלי ההחלטות נמצאים במלכוד: האם להמשיך להעלות בעצמה את הריבית ולפגוע בכלכלה כאשר למעשה כלל לא בטוח שתקטין את עליית המחירים שנובעת בעיקר ממחירי הסחורות ושרשרת האספקה העולמית.

למרות שאפשר לסכם את דוחות החברות ברבעון הראשון השנה באופן חיובי, ניכר כי הסנטימנט השלילי בבורסה גבר ושערי המניות של החברות ירדו.

הבעיה העיקרית בשווקים לדעתי היא חוסר האמון בבנק המרכזי האמריקאי, שהכריז בשנה שעברה שעליית המחירים היא זמנית והמשיך להזרים לשווקים כספים ולהדפיס כסף וכעת האינפלציה בשיאה מזה 40 שנה. אז למעשה, הוא נזכר לפעול באיחור רב. מה יהיה עומק הפגיעה של ריבית גבוהה והקטנת כמות הכסף בשווקים לאור היחלשות בכלכלה – זו השאלה שמעסיקה את המשקיעים.

השוק ירצה לראות "נחיתה רכה" של הכלכלה נוכח הצעדים האלה. ובנוסף, אינפלציה מתמתנת יהיה נתון אשר יעודד את המשקיעים. אם ניקח לדוגמא את שנת 2018 שהרי אז האתגר הפיננסי היה קטן יותר מאחר והריבית עלתה ובמקביל המשק היה חזק יותר ונתוני הצמיחה גבוהים יותר וכן אינפלציה הרבה יותר נמוכה מ 2022. אז ראינו תיקון קל בשווקים. מעניין לראות מה יהיה בחודשים הקרובים.

תשואות אגרות החוב ל 10 שנים בארה"ב שנחשבת לסמן הימני בשוק האגח העולמי, טיפסו לרמה של 2018, בערך 3 אחוז. אם נראה את התשואות מטפסות במהירות לרמה גבוהה יותר משמעותית מ-3 אחוז, יתכן ונראה המשך תיקון/ירידות בשערי המניות. מדד המניות אס אנד פי 500 האמריקאי במקביל לתמונת המצב בשוק האגח, יורד ובוחן רמת תמיכה עגולה פסיכולוגית באיזור ה 4000 נקודות. להזכירכם, תשואות איגרות החוב מתחילת השנה בטווח יחסית קצרה *הכפילו עצמן מ 1.5 אחוז ל-3 אחוז*. לכן,השוק חושש מהמשך עלייה מהירה בתשואות אגרות החוב שמהווה אלטרנטיבה להשקעה בסיכון גבוה יותר. דהיינו, בשוק המניות.

המבחן לכיוון השווקים בטווח הקצר הוא כמה תעלה הריבית בארצות הברית בהמשך לגובה האינפלציה וכמובן שכדאי להבין שעליית ריבית לא משחררת את שרשרת האספקה העולמית או רלוונטית לסגרים בסין. כוחות השוק וביקוש והיצע הם שיקבעו את ההמשך של עליית המחירים.

ישנם סקטורים כגון האנרגיה שעדיין מפגינים עוצמה יחסית מתחילת השנה ולכן אנחנו עדיין לא רואים פאניקה ומכירה גורפת של מניות. אם התהליך ימשיך, סביר להניח שמימושים יגיעו גם למניות שעדיין מציגות תשואה חיובית מתחילת השנה. ויתקיים תהליך כניעה של משקיעים שבסופו השוק יהיה יותר אדיש לחדשות רעות ואז המשקיעים המתוחכמים ירכשו מניות שהערך הכלכלי שלהן מוצדק ותיקבע רמת תמיכה לשווקים .

מדד הנאסד"ק חזר לרמת אמצע 2020 לאחר עלייה של מאות אחוזים בשנים האחרונות. לפני 7 שנים לשם הפרופורציה נסחר ברמה של 5000 נקודות ובשיאו הגיע לרמה גבוהה מ 15000 נקודות ובימים אלה נסחר ברמה של מעל 11000.

כמובן שמבחינה רגשית, שוק יורד פחות מזמין ומאוד מאתגר את אלו שקשובים לכותרות היומיות, אבל מבחינה רציונלית והסתמכות על ההיסטוריה, משקיע שנשאר בשווקים ואף מגדיל השקעותיו בנפילות הבורסות, דווקא מגדיל לעצמו את הסיכוי להיות בבורסה כאשר היא משנה כיוון.  

 סוף שבוע שקט לכולנו

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות