מבזקון פיננסי למרץ

מבזקון חודש מרץ 2022

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

צהרים טובים לפני שנתיים בחודש פברואר השוק האמריקאי נפל בחודש אחד בערך בשלושים אחוז והחל לעלות בחזרה לאחר חודש בלבד, בתחילת ינואר 22 השוק האמריקאי (מדד אס אנד פי 500) ירד בשיעור 10 אחוז כי הממשל האמריקאי הפנים שיש אינפלציה בשיא מזה 40 שנה ושהיא כאן כדי להישאר כל עוד יש קשיים במערכת האספקה העולמית ולכן יידרש להעלות את הריבית בצורה משמעותית כדי לקרר את העלייה בשיעור האינפלציה ומנגד להמשיך להזרים כספים לשווקים ולהגדיל את כמות הכסף שזו למעשה פעולה הפוכה מהמטרה לקרר את השווקים. מקור האינפלציה הוא במחירי הסחורות ובשרשרת האספקה לכן לא בטוח שזו הדרך לטפל בעליית המחירים.

בחודש פברואר פרצה המלחמה במזרח אירופה שהרחיקה מהכותרות את העיסוק הכלכלי בקורונה וכמובן העלתה את מפלס הפחד בשווקים והביאה לירידה נוספת מעל ל 5 אחוז במדד אס אנד פי.

השווקים שונאים יותר מעליית ריבית את האי וודאות וכל עוד לא ברור כמה זמן המלחמה תימשך ואין מבוגר אחראי שמרגיע את הרוחות השווקים ימשיכו להתנדנד בין מדדי אמון שמשדרים אי אמון ומדדי פחד גבוהים שיזמינו תיקונים קצרים בשווקים בדיוק כפי שראינו אתמול.

המלחמה תדלקה את עליית המחירים בעולם אבל מנגד מיתנה את החשש הקודם מ 9 עליות ריבית שתוכננו קודם למלחמה, שהרי קשה לראות האטה כלכלית כתוצאה ממלחמה ובמקביל העלאות ריבית משמעותיות. אין ספק שהמצב הכניס את ארה"ב למלכוד במאמצים לבלום את עליית המחירים וגם בהיבט של מציאת חלופות לנפט מרוסיה היות והממשל צמצם את קידוחי הנפט וכעת נאלץ לפנות למדינות כמו ונצואלה.

קשה לראות במצב הקיים וגם לאור העובדה שזו אמצע תקופת בחירות לקונגרס צעדים כלכליים שיאטו משמעותית את הכלכלה.

יש שמדברים על סטגפלציה כלומר מיתון ואינפלציה גבוהה אבל קשה לסמוך על אותם חזאים שהעריכו שהאינפלציה זמנית והתעלמו מעליית מחירי הסחורות וכעת מכים על חטא.

מחירי הנפט הם נשק כלכלי ומונעים בעיקר מכסף ספקולטיבי של קרנות גידור ולא רק מביקוש והיצע וסביר להניחה שזה רק עניין זמן שמחירי הנפט ישנו כיוון בוודאי עם סיום המלחמה או קולות לרגיעה כדאי לשים לב שמחירי הנפט מתקרבים לרמת הפאניקה במשבר הפיננסי בשנת 2008.

סביר שקצב עליית המחירים יתמשך בעולם וגם יגיע לישראל עם עליית הדולר מול השקל תימשך כי גם היבוא יתייקר ובישראל יפעלו בדומה לאמריקאים רק באיחור.

סיפור הריבית לא כל כך דרמטי משום שהריביות הריאליות (בניכוי המדד) מאוד שליליות ואינן מהוות תחליף לשוק המניות הסיפור העיקרי שיעסיק את הכלכלנים  לדעתי הוא הפגיעה בכלכלה כתוצאה מהמלחמה.

סוף לאירוע יגיע באופן מפתיע כפי שבכל משבר הוא מגיע אבל למשקיעים אין סבלנות כי האויב הגדול של התשואה זה הפחד שמסתיר את האופק ומשכיח את התנהגות הבורסות לאחר משברים.

השווקים עדיין נמצאים נכון לרגע בתיקון ולא בשוק דובי משום שעדיין לא ראינו ירידה מעל 20 אחוז גורפת במרבית המדדים המובילים ולאחר עלייה של 28 אחוז במדד אס אנד פי 500 בשנה שעברה כדאי  לראות את הדברים בפרופורציה לפחות מבחינת ירידות השווקים ולזכור שמלחמות עבר שינו מאזני כוח כלכליים ואף היו מקרים שהביאו לפריחה כלכלית.

כמובן שוול סטריט תושפע מכיוון המלחמה, מחירי הסחורות ובגודל הפגיעה הכלכלית בצמיחת החברות ובתוצר ברבעונים הבאים אבל בעיקר תושפע מאי הוודאות והלך הרוח ,המיין סטריט יושפע מיידית מעליית המחירים ותעשיות שלמות שרגישות לעליית מחירי האנרגיה יספגו הפסדים גדולים ואף ייתכן שמחירי הבנזין הגבוהים ייתנו דחיפה נוספת לתעשיית הרכב החשמלי.

נמשיך לראות טלטלות בשווקים "הסולידיים" כפי שביום ג ראינו אגרות חוב בארה"ב יורדות בחוזקה לאחר הכרזת "ביידן" שיחרים את הנפט הרוסי ולכן החשש לעליית מחירים גדל ובהתאמה תשואות האגח עולות שוב לרמות הקרובות ל 2 אחוז שמבחינה ריאלית לא מאיימות על שוק המניות משום שעדיין מדובר על תשואות ריאליות שליליות נמוכות .

עקום התשואה שוב חזר להשתטח כלומר התשואות באגרות חוב קצרות עולות יותר מהארוכות עובדה שמסמנת האטה כלכלית כפי שראינו בעבר ומצד שני אגח 10 שנים התנתקו ממחירי הנפט עד לפני כמה ימים כלומר השוק לא צפה קצב עלייה מתמשך של מחירי הנפט עד שביידן הכריז חרם על הנפט הרוסי.

שורה תחתונה השוק עובר תמחור מחדש, שערי מניות של חלק מחברות טכנולוגיה ירדו בעשרות אחוזים אבל עדיין השווקים לא שידרו פאניקה גדולה יותר מזו שהייתה ב2020 עם כניסת הקורונה לחיינו.

מלחמות כלכליות ומשברים מזמנים הזדמנויות חדשות ,חלק משערי מניות של חברות טכנולוגיה ירדו בעשרות אחוזים ,הנפקות חלום נעצרו והביטקוין מתגלה שכשחקן במערבת הפיננסית ואף מקבל התייחסות מהממשל האמריקאי ששוקל להכשיר אותו באמצעות רגולציה.

תנודות ותיקונים יהיו כנראה חלק מהמשחק בחודשים הקרובים ועד שאי הוודאות תוסר מהשווקים כנראה שיהיו עוד "תיקונים" בשווקים.

סופ"ש ושקט ואני כמובן זמין לשאלות ולהרחבה בנושא.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות