מבזקון פיננסי אוקטובר 2021

מבזקון פיננסי אוקטובר 2021

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

2021 נכון לחודש אוקטובר מסתמנת כמוצלחת למשקיעים. גם אם יהיה התיקון הצפוי והמדובר אפשר להגיד שהשנה נמשך הרצף החיובי של השנים האחרונות בשווקים. יחד עם זאת, גם חשוב לזכור  שבחודש שלילי אחד, תשואה של שנה יכולה להימחק. כפי שהיה בשנת 2018 אבל עם רצף אי אפשר להתווכח.

דווקא "ספטמבר האיום" עבר יחסית בשלום על המדדים בעולם והחששות לתיקון התבדו. הדרמה העיקרית הייתה בעליית האנפלציה בארצות הברית, שעדיין לא הוחלט לגביה אם היא זמנית או מתמשכת.

החדשות הטובות הן, שגם אם הריבית תעלה, היא תישאר בסביבה נמוכה שעדיין לא תהווה אלטרנטיבה להשקעה במניות. העובדה שהתמיכה בשווקים תצוצמם ידועה וכבר לא בגדר תעלומה. ניתן אף לומר ששוק אגרות החוב מפנים ומתחיל "לגלם" את העובדה הזאת. וכל אלה מקטנים את אי הוודאות, שהיא הסכנה הגדולה לשווקים, לפעמים אפילו יותר מהחדשות עצמן.

עד כה, מדד המניות הישראלי הניב תשואה תחרותית וגבוהה: כמעט 20 אחוז הודות לסקטור הפיננסי, הנדלן ובהובלת סקטור האנרגיה. וזאת בניגוד לסקטור הטכנולוגיה שהוביל ב 2020 את הבורסות ולימד אותנו שוב כמה מסוכן להתבצר בטרנדים פיננסים ובסקטורים ספציפיים.

הקורונה עדיין כאן ועדיין מהווה סיבה טובה להמשך הזרמות כספים לשווקים על ידי הממשלות, אך מנגד נראה שהסגרים שהיוו את הפגיעה הכלכלית העיקרית כבר לא על הפרק כרגע מבחינת מקבלי ההחלטות. ובכלל נראה שהשווקים  "למדו לחיות " לצד הקורונה.

העלאת תקרת החוב האמריקאי צפויה כמו בכל פעם בעבר כשהיה נראה שארה"ב פושטת רגל. וכמו בכל פעם שהפאניקה חולפת והשווקים נושמים לרווחה, מסתבר שמדובר בנושא פוליטי  ופחות  כלכלי ומאיים. אז נכון שלהעלאת  תקרת החוב הייתה השפעה נקודתית  על השווקים לאחרונה, אך עדיין אמריקה מייצרת תזרים גבוה כל שנה, כך שחדלות פירעון אינה על הפרק.

על פי הסקר התקופתי שמודד את סנטימנט המשקיע האמריקאי, נראה שאחוז המשקיעים "הדוביים" ירד ל-36 אחוז נכון לימים אלו וזאת לעומת 40 אחוז ומעלה ב"נקודות הפחד" השנה.

החדשות הרעות הן שסין עלולה לייצא את בועת הנדל"ן והמינוף הפיננסי שלה לעולם כפי שהיא מייצאת אינפלציה יחד עם צמצום בייצור שבבים והאטה בשרשרת הסחר העולמי. סין שהייתה הקטר המוביל בצמיחה העולמית מאטה כלכלית ועלולה לשנות את סדר היום הכלכלי בעולם.(נקווה  שלא תהיה "הברבור השחור" של 2022)

עוד חדשות רעות הן הצפי לצמיחה נמוכה יחסית לרבעון השני ברווחים שיופיעו בדוחות הכספיים של החברות, לעומת הרבעון השני. וגם עליית מחירי האנרגיה שתמשיך את האינפלציה שממילא נמצאת בשיא מזה שלושה עשורים. מה שכן, עוד לא ברור האם המשקל של עליית האנלפציה יהיה גדול יותר בהחלטה להעלות ריבית מול ההאטה הכלכלית ומשבר הקורונה.

ועכשיו לחדשות הטובות: השוק עולה ברצף מתמשך זמן רב ללא תיקון  מתבקש לשוק "שוורי" שיכול להגיע גם לעשרה אחוז ואף יותר. המשקיעים הורגלו לרווחים ולא למימושים אמיתיים שלא ראינו זמן רב. כך שסביר שגם יהיה תיקון זה לא יהווה שינוי מגמה בשווקים .

הסחורות גם הן ממשיכות לעלות ומהוות מצד אחד הגנה פיננסית להשקעות שנשחקות על ידי היאנפלציה ומצד שני, עליית מחירי הסחורות מתדלקת את האינפלציה, וחלק ניכר מהכספים שמוזרמים  להשקעה בסחורות מגיע מקרנות השקעה. דהיינו אילו לא השקעות שאמורות להישאר לאורך זמן בסחורות אלא רק כהשקעה סקפולטיבית זמנית ויכול להיות שזאת סיבה לאנפלציה זמנית בלבד.

משקיע שהשקיע את כספו באגרת חוב של ארצות הברית ל 10 שנים (שנחשבת כסמן המוביל של שוק האג"ח בעולם) הפסיד תשואה שנתית ממוצעת של שוק המניות. היינו  בסיפור הזה רק לפני כמה חודשים שגם אז התשואה טיפסה שם כמעט  ל 1.7 אחוז וחזרה לרדת  ל-1 אחוז והחזירה את הרווחים  לאפיק הסולידי שממילא מגלם תשואה נמוכה מאוד לפירעון. ולכן לדעתי כל השקעה באגח ע"י מנהלי ההשקעות תהיה בעיקר לטווח הקצר ולא לטווח ארוך.

הדולר מתחזק בעולם בעיקר מול היורו וזה מצד אחד אחד סממן לעוצמה פיננסית של האמריקאים שהיא מאוד חשובה להם במאבק הסחר העולמי מול סין ומצד שני מייקר את הסחורות המיובאות ופוגע ביצוא ומגדיל את גרעון הסחר.

לסיכום בכל פעם שהשוק ירד, הממשלות תמכו בשווקים וקנו ניירות ערך. יש לזכור שארצות הברית רכשה מעל ל 50 אחוז מאגרות חוב בשנה האחרונה ואפילו חבריהם הסינים מחזיקים בחלק ניכר מהחוב האמריקאי.

אם נלמד מהעבר, כל תיקון של השוק ייצר הזדמנות לאלו שמשקיעים לטווח ארוך, שראו בירידות שוק זול יותר,קנו בירידות ונתנו לכסף לעבוד עבורם. ולציבור הרחב לעומת זאת, כל תיקון ייצר חששות ושינוי ייזום בתיקי ההשקעות או בקרנות הנאמנות  עד כדי יציאה מהשווקים .

אנו לקראת דוחות רבעון שלוש בארהב שעל פי התחזיות יהיו חלשים יותר מהרבעון האחרון ויהיה מעניין לראות את ההשפעה של התוצאות על השווקים.

מבחינת בעלי החברות בארה"ב ברבעון 2 כמות הרכישות העצמיות של בעלי המניות הייתה כמעט בשיא כל הזמנים (שהיה ברבעון 4  בשנת 2018) והמשמעות היא שהחברות מחזיקות מזומן ובוחרות לא לחלק רווחים אלא לקנות מניות של עצמן. שיהיה לנו חודש מוצלח  ושקט

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות