מבזקון פיננסי פברואר 2022

מבזקון חודש פברואר 2022

מאמרים נוספים

מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

מבזק דצמבר 23 – ינואר 24

במבזק הקודם התייחסתי לתחזיות שניתנות בכל שנה לעומת ביצועי הבורסה בפועל שנה לאחר מכן. וכך גם בשנת 2023 החולפת ניכר הפער בין התחזיות לביצועי סוף

קרא עוד »

בוקר טוב, גם במבזק הזה אביא לכם סקירה של מצב השווקים תוך התייחסות להתרחשויות משמעותיות בעולם ומתוך נקודת מבט פרקטית.

שנת 2022, כך נראה, נפתחה בחודש ינואר סוער עם ירידות של 10 אחוז ויותר במדדים בחו"ל וזאת לעומת יציבות יחסית עד כה בבורסה הישראלית. יותר מחצי ממניות הנאסד"ק נפלו 50 אחוז מהשיא שלהן בחודש ינואר ובהתאם לכך הייתה עליית תשואות אג"ח ל 10 שנים בארה"ב לרמת 2 אחוז. אם כך, בפועל הכסף יוצא ממניות ונכנס לאגרות חוב שנתפסות כחוף מבטחים ואלו האחרונות מצידן "משחקות בתופסת" עם האינפלציה שעברה את רמת ה-7 אחוז. וכרגע זה רחוק מלהתקיים אלא אם הציפיות בשוק  ישתנו להתמתנות בעליית המדדים.

הצפי לכמה העלאות ריבית יהיו השנה ובשנה הבאה על פי הסקרים הניציים הוא 6 העלאות. ולפי הסקרים המתונים צפויות רק 3 החל ממרץ. אני סבור לאור זאת שזוהי שנת בחירות לקונגרס, שקשה למצוא איזשהו אינטרס לזעזע את השווקים בצעדים קיצוניים. מה גם שהריביות כרגע אפסיות ובפעם האחרונה שהייתה רמה כזו גבוהה של אינפלציה, הריביות היו מעל 10 אחוז. ובכל מקרה העלאת ריבית היא לא "סוף העולם" לכלכלה. מתוך 9 העלאות ריבית מאז 1978 ניתן לראות ששנה לאחר שבע מההעלאות הבורסה דווקא עלתה. ולכן, כמו בכל אירוע, חשוב לבחון את היום שאחרי.

נראה שהשוק ימשיך לקבל הזרמות כספים עצומות והתערבות ממשלתית. הבנק הפדרלי הגדיל ב40 אחוז את כמות הכסף ולכן עליית הריבית תשפיע חלקית על השווקים. הציבור האמריקאי מלווה לממשל ובעצם משלם לו ריבית, משום שתשואת האג"ח הריאלית נמוכה משמעותית ממדד המחירים. מה שנדרש זה לשחרר את שרשרת הייצור ולהמריץ אנשים לעבוד כדי להוריד מחירים, משום שצד ההיצע הוא הסיפור ולא רק צד הביקוש.

הגדלת כמות הכסף מביאה לכך שלחברות יש יותר מזומנים וסביר שייחלקו רווחים או ייקנו את המניות של החברות בחזרה מצב חיובי לשווקים שיכול להיתמך מהמשך פרסום דוחות כספיים חזקים של חברות ציבוריות.

מחירי הנפט "כיכבו" מתחילת השנה ולרוע מזלם של האמריקאים הם הקטינו את תפוקת הנפט ולכן התלות בארגון "אופק" שמווסת את מחירי הנפט בעולם גדלה ובוודאי ניתן לראות איך המשבר באירופה יכול להמשיך להצית את עליית מחירי הנפט.

גם בשנת 2022 עד כה למשקיע "הסולידי" לא הייתה נחת ושוק אגרות החוב הניב הפסדי הון ואף יותר מכך- האפיק צמוד המדד שאמור "להגן" מפני האינפלציה ירד יותר מהאפיק הנומינאלי למרות עליית מדד מחירי הצרכן בעולם.

נתון מעניין נוסף לחובבי ההשקעה במדדים ובמכשירים עוקבי מדד הוא שרק 19 אחוז מתוך ההשקעות שעוקבות אחרי מדדי מניות ניצחו את המלך הבלתי מעורער – מדד אס אנד פי 500 האמריקאי מתחילת השנה.

ואם נסתכל קצת אחורה, בשנת 2011 התיקון בשווקים התמשך לאורך חודש ובשנת 2018 התיקון התמשך לשלושה חודשים במקביל לעליית הריבית ואז חזר לעלות בשנת 2019. אז איך בכלל אפשר לתזמן תיקונים בשווקים ולהשקיע כסף על סמך כותרות בתקשורת?

אם תשואת האג"ח למשך 10 שנים בארה"ב תמשיך ותעלה לרמת 3 אחוז, בדומה לשנת 2018 אז ייתכן ששוק המניות יבצע התאמה נוספת וימשיך את התיקון של חודש ינואר שרק  נזכיר עליית תשואת אג"ח בארה"ב מהרמה 1.5 אחוז ל 2אחוז  הביאה לתיקון מעל 10 אחוז בשווקים ולהפסדים באפיקים הסולידיים אז כנראה שאם התשואה תעלה ל 3 אחוז קיים סיכוי לתיקון זמני נוסף שלא חייב אגב להיות לינארי ויכול להתקיים בתנודתיות.

אינדיקטורים נקודתיים דווקא לתיקון חיובי ונקודתי בשווקים בימים האחרונים היה ניתן לראות בשיא הפסימיות בסקר סנטימנט המשקיעים, ששיקף מעל 50 אחוז הצבעות בעד שוק "דובי". דהיינו, פסימיות יתר שהזמינה את כל המשקיעים המתוחכמים לקנות מניות בירידות. אגב, כרגע המדד בשיעור 35 אחוז בסה"כ.

מטבע הביטקוין שיקף מתאם חיובי לביצועי השווקים ואף הקדים במעט את כיוון הבורסות.

שוק העבודה ממשיך להצטמצם. לעומת ינואר שנה שעברה פיטורי העובדים גדלו פי 3. כנראה שלא צריך לעבוד כשאתה מקבל כסף ומושפע מרשתות חברתיות שמטיפות לעצמאות כלכלית. אם כי כרגע קולם של משקיעי הרשתות החברתיות נדם לאחר שהמשקיעים הפסידו חלק גדול  מכספם בהשקעה במניות פופולריות שהומלצו על ידי גורמים פרטיים שיצאו נגד קרנות הגידור.

הירידה הגדולה במניית פייסבוק ששינתה את שמה, מזכירה לנו כמה מסוכן להכתיר מניות מסוימות כמניות מנצחות לאורך זמן. ולבוגרים ביננו רק אזכיר לאן הגיעו מניות כגון נורטל או אי אם סי. כל אלה מבהירים שוב עד כמה חשוב לפזר סיכונים בהשקעות.

ולסיום המבזק כיצד אפשר שלא להזכיר את איום הפלישה של רוסיה שהוא "ברבור שחור". אין לדעת לאן יוביל האירוע הזה מלבד הגברת לחץ על מחירי האנרגיה ומחירי התירס ואף בריחה של הכספים לחופי מבטחים כגון זהב, נפט והמטבע היפני וכמובן להשקעה באגרות חוב האמריקאיות שתביא לחזרה את התשואה עליהן לרמות  נמוכות מה שדווקא יכול  לתמוך בשוק המניות. חשוב לזכור שאירועים מהסוג הזה על סמך ההיסטוריה לא השפיעו חד משמעית על תנועת השווקים וכך היה גם שרוסיה פלשה לאי קרים. הרצון של השווקים הוא ל"שקט" ולוודאות. ואם באמת אירוע זה יסתיים ללא הסלמה, אז על סמך אירועי העבר ניתן להניח שלא אמור להיות תיקון חריף בשווקים לפחות לא מסיבה זו.

שבוע שקט ורגוע.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות