מבזק אוקטובר 23

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

ננסה לנתק את הנעשה סביבנו ולדבר כרגיל על הבורסות בקצרה מנקודת מבט מעשית על הכסף שלנו.

ראשית אנחנו בחודש נובמבר זה זמן טוב להזכיר לבצע הפקדות עצמאיות לקרן ההשתלמות לקראת סוף השנה.

נכון לתחילת נובמבר אנחנו מסכמים שנה יחסית טובה מבחינת ביצועי ההשקעות ,לא בטוח שרמת הרווחים משמעותית לצורך מכירה רעיונית על מנת לבקש החזר מס על פי תקנה 125 לאלו שנולדו עד שנת 1948 אלא אם נופתע ונראה ראלי סוף שנה ורווחים גבוהים יותר בהשקעות שלנו.

השוק בארצות הברית החל לרדת בסוף יולי ללא סיבה מהותית התבקש מימוש רווחים לאחר ראלי מכובד מתחילת השנה ,אם נרצה להתעמק נראה שבסוף יולי מכפיל הרווחים של מדד אס אנד פי טיפס לרמה גבוהה והעיוות בעקום תשואות האגח בארה"ב החל להתמתן כלומר הפער בין תשואות אגרות חוב קצרות לעומת אג"ח ארוכות ירד והעקום "השתטח "בשפה המקצועית כלומר הצפי לעליות ריבית התמתן לאור המיתון שמתקרב.

מבחינת הסקרים של הכלכלנים רק 34 אחוז צופים מיתון בארה"ב אבל מבחינת השוק נראה יתרות מזומן גבוהות אצל משקיעים אפילו יותר משנת 2020 ופסימיות יחסית גבוהה שנתמכת ביתרות "שורט" גבוהות שצריכות להתכסות עם עליות השווקים אם הראלי יימשך .

הכלכלה נחלשת וזאת עובדה ,מבחינת השוק ניתן לראות  בארה"ב כי חדשות רעות לכלכה הן חדשות טובות לבורסה הבנק הפדרלי סוף סוף רואה שוק עבודה נחלש, אבטלה עולה מעט ושכר יורד במעט כי כל אלו עוד סיבות לכך שנמשיך לראות עצירה בטירוף עליות הריבית.

שבוע שעבר היה החזק בשנת הנוכחית נוכח העובדה שהתשואות של אגרות החוב ירדו (מחירי האגרות עלו כי כרגע מנפיקים פחות בארה"ב) כך שהלחץ על המניות התמתן, מחיר הנפט יורד,רוב החברות פרסמו דוחות טובים והשוק התעלם מהמלחמות בעולם ובהשלכות אפשרויות על הכלכלה .

עונתית, חודש נובמבר הוא חודש טוב בבורסה, משקיעים לא רוצים לראות ירידות בסוף השנה, לקראת החגים האמריקאים קונים יותר ומבדיקה שלי מסוף יולי ועד סוף אוקטובר השוק האמריקאי ירד בערך ב 10 אחוז ,בשנים 2016 ,2015 ,2012 ,2018 תיקון בגובה 10 אחוז למטה במניות הביא לעליות בחודשים לאחר מכן . הלוואי וזה סימן לבאות .

ובישראל השוק קר רוח, כל עוד ארה"ב מגבה את ישראל והמצב לא מסלים השוק מחזיק מעמד וזה נובע מכמה סיבות ,הבורסה בישראל ירדה יותר מהבורסות בחו"ל השנה (בעקבות הרפורמה), המלחמה פוגשת את הכלכלה במצב טוב יחסית מבחינת נתונים כמו יחס חוב תוצר ,כמויות מזומן גבוהות וכמובן ריבית יחסית גבוהה ולכן יש מקום להפחיתה לרמות ריבית נמוכות יותר ולהקל על הכלכלה אם יידרש.

השוק המקומי עוקב אחר השוק האמריקאי ומגלה עוצמה יחסית לאור העובדה שהריבית לא עולה, האבטלה נמוכה וההיתכנות הגוברת להדפסות כסף בעתיד כדי לחזק את הכלכלה ,לפחות על פי ניסיון העבר .

הבורסות לקראת רמת התנגדות שאם תיפרץ מבחינה טכנית ייתכן והשוקים ימשיכו לעלות ,כמובן הכול בתנאי שלא נראה הסלמה.

אפשר לשים לב למהירות שבהם השווקים פועלים לאור העובדה שיש ריבוי של שחקנים לטווח הקצר, קרנות גידור, מחשבים ורכישות ממשלתיות , לדוגמא שער הדולר שירד לרמה קרובה לשער בו נסחר בתחילת הלחימה , פרמיית הסיכון של ישראל עלתה לרמה זהה לזו שהייתה באוגוסט 2013 ,שער הדולר דאז (2013)היה נמוך יותר ונסחר בערך בשער 3.6,ואגרות החוב לעשר שנים בארצות הברית נסחרו בתשואה 2.8 אחוז כלומר פחות מתשואת אגרת חוב ישראלית לעשר שנים שנסחרה ב 3.8 אחוז ובצדק כלומר המשקיעים ראו סיכון יותר גבוה בישראל מאשר בארה"ב כלומר המשקיעים דרשו 1 אחוז פיצוי בתשואה בגין השקעה בישראל ואילו היום שער הדולר הוא 3.85, תשואות אגרות החוב בארה"ב לעשר שנים היא 4.5 אחוז לעומת התשואות בישראל 4.2 אחוז במילים אחרות השוק הישראלי בטוח יותר, על סמך המצב בישראל ופרמיית הסיכון התשואה הנדרשת להשקעה באגרת חוב בישראל הייתה צריכה להיות גבוהה יותר ושערי אגרות החוב היו צריכים לרדת ולעבור התאמה ,שוב  השוק מראה אקראיות לטווח הקצר באופן בלתי מובן גם למשקיעים מקצועיים אבל לפחות ההפתעה בשוק היא לטובה.

 נאחל לימים של שקט ולסיום מהיר של המאורעות האחרונים.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות