משיכת כספי פנסיה ללא מס

משיכת כספי פנסיה ללא מס, האם אפשרי?

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

תשלומי פנסיה דינם כהכנסה מגיעה אישית מבחינת מס הכנסה וחייבים במס על פי מדרגות  קבועות בהתאם לגובה הקצבה/הכנסה וניתן לנצל תקרת פטור מוגדרת מראש שעלולה להשתנות לאור משיכת כספי פיצויים במעבר בין עבודות או מענקים פטורים שהתקבלו לדוגמא במהלך תקופת תעסוקת הפורש, יחד עם זאת ניתן למשוך את הפנסיה באופן חד פעמי ולא באופן קצבתי ואז המשיכה תיחשב כמשיכה לא על פי דין ולכן ישולם קנס או מס בסך 35% בגין כספי התגמולים בפנסיה או לפי אחוז המס השולי – הגבוה מבין שניהם.

כדאי להכיר תנאים או מקרים בהם מתאפשר למשוך את כספי הפנסיה ללא מס ואנסה לתמצת כמה מקרים כלליים שמאפשרים משיכת כספים כגון תנאי מסכנות לצורך העניין חייבת הוכחת הכנסה משותפת  של בני זוג נמוכה משכר מינימום,  מקרה נוסף לדוגמא הוא הוכחת אחוזי נכות קבועים לפחות בגובה 75%, הוכחת אחוז גבוה לצורך הוצאות רפואיות קבועות מתוך סך הכנסות וכמובן במקרה פטירה של העמית בקופה הפנסיונית  הם אירועים נוספים רלוונטיים למשיכת כספי פנסיה.

 אפשרויות נוספות שמאפשרות משיכת כספי פנסיה ללא מס הם צבירה נמוכה יחסית בקרן בסך 93,476 ₪, מקרה נוסף ונפוץ הוא איתור של  כספים שהופקדו לקופה גמל לפני שנת 2000 ובמידה והעובד לא  מצא עבודה חדשה, לאחר הפסקת עבודה או עבר למעסיק חדש שלא חידש עבור העובד הפקדות פנסיוניות למשך שנה או עובד שהפך להיות עצמאי לאחר הפסקת עבודתו לדוגמא כמובן ניתן להיעזר בדוחות של הקופות ובניתוח של המסלקה הפנסיונית ממשרד האוצר בכדי  לראות את ההיסטוריה של ההפקדות בקופות.

למשיכת כספי תגמולים מקרן הפנסיה יש חסרונות רבים מעבר לתשלום המס הגבוה כגון הפסקת הכיסוי הביטוחי בקופה הפנסיונית כגון אובדן כושר עבודה ואם בכל זאת אדם יחליט, בחרטה לאחר מעשה של משיכה ויחליט לפתוח אפיק פנסיוני אחר ולהפריש לתוכו הפקדות ייחשב לו הגיל האחרון בו פתח את הפנסיה החדשה  והאחרונה לצורך תחשיבי הכיסוי הביטוחי שבקרן והתחשיב הפנסיוני העתידי שלו לדוגמא שישפיע ועל קבלת הקצבה שלו בהתאם למקדם הקצבה בפרישה.

יש הבחנה בין כספי התגמולים לבין כספי הפיצויים בפנסיה בהיבט של משיכה, כספי פיצויים אשר שייכים לעובד ולהם נחשבת תקרת פטור נפרדת בסך 12,340 ₪ בגין כל שנת עבודה לצורך משיכה ללא מס.

לא ניתן למשוך כספי פנסיה לפני סיום עבודה אלא לאחר ניודם לקופת גמל כאשר מדובר על משיכה חד פעמית שלא כדין של כספי הפנסיה צבורים. בכדי למקסם את הטבת המס גם בעת משיכה של הצבירה הפנסיונית או של כספי הפיצויים בנפרד יש למלא טפסים מתאימים עבור מס הכנסה בליווי איש פנסיה מומחה על מנת לא לשלם מס מיותר ולקבל את הכספים בזמן לחשבון הבנק ובוודאי להבין את משמעות על המצב הפיננסי בגיל הפרישה ואת ההשלכות הפנסיוניות, חשוב מאוד לעבור ולעבד את הנתונים עם איש פרישה מומחה ורק אז לקבל את ההחלטות הרלוונטיות.

במידה ואדם מעדיף להשקיע את הכסף באופן שהוא בוחר ולהשאיר אותו נזיל למשיכה חד פעמית ניתן להשקיע את כספי הצבירה באופן עצמאי במוצרי השקעה עוקבי מדד ולנהל השקעה פאסיבית בבורסה  וכמובן לנהל את הכספים באופן אקטיבי באמצעות מוצרים  מנוהלים אבל סביר להניח שבמעבר בין דורי של ההשקעה ישולם מס רווח הון מלא ללא תכנון נכון של אירוע הפדיון מקופת הפנסיה, שלדעתי הוא המוצא האחרון, ולעיתים ניתן לאחר תכנון אישי לשקול הלוואה מכספי הפנסיה הלא נזילים לפני פדיון הכספים כמוצא אחרון.

החיים משתנים ומתארכים ולעיתים מצב פיננסי של אדם משתנה גם הוא אבל מהלכים פנסיוניים הם בד"כ בלתי הפיכים ולכן יש לשקול ולבחון  את כל האפשריות לפני מהלך של משיכת כספים פנסיונים ולא רק לבחון מצב נוכחי נתון ומבלי לדעת את כל האפשרויות הקיימות בתכנון פיננסי ופנסיוני אישי ומעמיק.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות