קצבה מזכה בפנסיה- מהי

קצבה מזכה בפנסיה- מהי?

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

במאמר הקודם דיברנו על קצבה מוכרת שהיא למעשה פטורה ממס. מס הכנסה מכיר במס ששילמנו על הכספים שאנחנו רוצים  להעביר לקופת גמל ולקבל מהם קצבה פטורה ממס ונוכל לקבל אותם החל מגיל 60. זאת בתנאי שיש לנו כבר שלוש קצבאות מעל הקצבה המזערית.

חלק נוסף בקצבה שהוא לא פחות חשוב מגיע מהכספים שקיבלנו בגינם הטבות מס בעבר. לדוגמא, הפקדות לפנסיה שהטיבו עימנו בהקטנת מס הכנסה שהיינו צריכים לשלם בגין ההכנסות שלנו בעבר. כיוון שקיבלנו בעבר הטבת מס, בקבלת הקצבה הפנסיונית, מס הכנסה יתחשבן איתנו כשנקבל את הכספים מהקופות או מהמעסיק שלנו.

כל הקצבאות שלנו מלבד הקצבה המוכרת, חייבות במס הכנסה על פי אחוז המס השולי שתואם את גובה הקצבה.

קצבה מזכה מקבלים בגיל הזכאות לפנסיה כלומר, גברים בגיל 67 ונשים בגיל 62 או בגיל הפרישה עצמו- המאוחר מביניהם.

גם קצבת אובדן כושר עבודה נחשבת הכנסה מיגיעה אישית וחייבת במס הכנסה.

העיקרון הוא שאם קיבלנו הטבות מס בהפקדות, אנחנו נשלם מס במשיכות.

למעשה, ללא קשר לגובה הקצבה שלנו אנחנו מקבלים תקרת סכום מסויימת שאותה אנחנו יכולים לנצל מתקרת הקצבה המזכה על פי סעיף 9א ניתן לקבל פטור בגובה 52% מתקרת הקצבה המזכה שהיא נכון לשנת 2021 שהיא 8460 ש"ח ולכן גובה הפטור המקסימלי שנוכל לקבל הוא 4399 ש"ח. הפטור הזה הוגדל משנת 2015 ויגיע בשנת 2025 ל- 67%. פטור זה לא כולל נקודות זיכוי שגם מקטינות את המס השולי שנשלם על הפנסיה שלנו. מקור הכספים של קצבה מזכה הוא מהמעסיק או מקופות פנסיה. דהיינו ביטוח מנהלים או קרן פנסיה.

אם תמיד שמענו כמה לא נכון למשוך כספי פיצויים משום שכל משיכה של פיצויים תקטין לנו באופן משמעותי את הפנסיה, אז במקרה זה אנו רואים את ההלכה למעשה של העניין. כל אדם שבמשך 32 שנות עבודתו שקדמו לפרישה ולא משך כספי פיצויים, יקבל את הפטור על פי תחשיב קבוע והוא: תקרת הקצבה המזכה (כפי שהוסבר מעלה) כפול 180 שהוא מקדם ההמרה (מספר קבוע) כפול האחוז נכון לאותה שנה. בשנת 2021 מדובר על סכום של 791,856 ש"ח. זוהי תקרת הפטור הבסיסית ממנה מפחיתים פיצויים פטורים ממס ומענקים שקיבלנו במשך 32 שנות עבודה שקדמו לפרישה. את המענקים יש להכפיל במקדם 1.35 כלומר הפגיעה בפנסיה שלנו תהיה 35% יותר מאשר כל שקל בנמשך בתקופת עבודתנו.

כדי למקסם את הפטור שיש לנו או להפעיל אותו, עלינו לבצע תהליך שנקרא קיבוע זכויות, באמצעות טופס 161ד או 61ח מול מס הכנסה. וזאת בהתאם לצרכים שלנו בין אם זו משיכה חלקית של הפנסיה ובין אם היוון חלקי של הפנסיה או תהליכים פנסיוניים אחרים אשר מתבצעים באופטימיזציה ביחד עם מתכנן פרישה.

בתהליך זה אנו למעשה מקבעים את הפטור המקסימלי שיש לנו לאורך כל תקופת קבלת הפנסיה שלנו.

מומלץ מאד להיוועץ במתכנן פרישה בתהליך קבלת הפנסיה וביצוע אופטמיזציה של הנכסים הפנסיונים, הפטורים שמגיעים לנו והמטרות שהגדרנו לנו בגיל הפרישה.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות