תיקון 190 רשימת חסרונות

תיקון 190 רשימת חסרונות ואיך זה משפיע על החסכון

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

היתרון שהופך לחיסרון בהשקעה על פי תקנה 190

בהשקעה וחיסכון לפרישה באמצעות קופת גמל על פי תקנה 190, מה שיכול להיות יתרון עבור אחד, עלול להפוך לחיסרון עבור אחר. ולכן, חשוב מאד לשקול היטב את ההשקעה ומומלץ להיעזר בהכוונה של גורם מקצועי. כי לצערנו, הנזק שעלו להגרם הוא לעיתים בלתי הפיך.

אני רוצה לשתף אתכם שלפני זמן מה, הגיע למשרדי לקוח, כיום בן 68, שניתן לשייך אותו למעמד הבינוני. מדובר באדם שאינו אמיד במיוחד ובכל זאת הייתה לו קצבה צפויה של מעל 4500 ולכן עמד בקריטריון של שימוש בתקנה 190. ללקוח הזה היו 180,000 ש"ח פנויים בבנק, והבנק ייעץ לו להשקיע את הכסף בניירות ערך. הלקוח הסכים לכך שכדאי לו להשקיע את הכסף, ובצדק.. הלקוח קרא באינטרנט והכיר את האפשרות להוציא את הכסף מהבנק בכדי לחסוך עלויות ומס בהתאם לתיקון 190 ואכן, הוצע לו להפקיד את הכסף לקופה על פי התיקון וכיוון שהיה זכאי להטבה הזו.

הלקוח ביצע את המהלך לפני כ 3 שנים כשהיה בן 65 ועדיין עבד. היה לו חשוב (והוא ציין זאת בפני היועץ) שהכסף יהיה נזיל, משום שאולי בעתיד ירצה לשפץ את ביתו. אך כשרצה הלקוח למשוך את כספו מהקופה כעבור שנתיים, נאמר לו שאם ימשוך את הכסף לפני שקיבל שלושה תלושי קצבה שעומדים בקצבה המזערית (דהיינו בקירוב ל 4500 ש"ח), הוא ישלם קנס/ מס מוגדל שהוא 35 אחוז (!). וזאת   משום שזוהי משיכה שלא כדין ולמעשה השקעה זו לא באמת נחשבת כנזילה.

מאחר והלקוח הבין מייד שלאבד שליש מהכסף עבור שיפוץ שניתן לדחות אותו זו פעולה שאינה מצדיקה את עצמה, הוא בחר להמתין לגיל 68 לאחר שיפרוש. אך אז, כאשר ביקש שוב למשוך את הכסף  מול חברת הניהול ומס הכנסה, הובהר לו שהוא יידרש לשלם מס מלא בגין סכום שמתקרב ל 35000 ש"ח.  לשאלתו מדוע? נענה  שזהו סכום מינימאלי ושרק הפקדה של סכום גבוה יותר, משתתפת בהטבה של תשלום מס מופחת בשיעור  15 אחוז.  ולכן  בסופו של דבר הוא "נקנס" בסכום מאוד מהותי, כ- 20 אחוז, יחסית לסכום ההפקדה הראשוני שלו בקופה. כך למעשה הוא נאלץ להשאיר את הסכום בקופה ומשך רק את השארית בסך 145000ש"ח ולמרות מאמצי שכנוע רבים מול מס הכנסה –  לא הותר לו למשוך את הכסף באותם התנאים.

וגם אני, ניסיתי בכל האמצעים שברשותי לעזור לו מול מס הכנסה אך לצערי, לא הצלחתי בכך. ולכן ייעצתי ללקוח זה, להשאיר את הכסף בקופה עבור היורשים שלו.

אז חשוב מאד להבין – לא בכל סכום כדאי להשקיע בקופה בתקנה 190. ככל שהסכום קטן יותר, הכדאיות  פוחתת כי  ייתכן ונדרש להשאיר את הסכום הקבוע בקופה, לשנת 2021 בסך 34,900 ש"ח בקופה, כיוון שלא ישתלם לנו למשוך אותו. זה יהיה מאד חבל למי שמפקיד כסף לתוכנית כזו, לגלות בעת רצונו במשיכה, שיאלץ לוותר על אחוז ניכר מהשקעתו בגלל חוסר הכדאיות במשיכה. שימו לב, שהכדאיות בתקנה גדלה ככל שהסכום שיושקע יהיה גבוה יותר. שהרי אז "השכבה הראשונה" הממוסה מהווה אחוז קטן יותר מההשקעה ואז אם נרצה במשיכה, ה"קנס" בעבורה יהיה קטן יותר ביחס להשקעה.

וישנה עוד "נורת אזהרה". חשוב לזכור שהמיסוי בקופה זו הוא נומינאלי. ולכן, בתקופות שהאינפלציה גבוהה, כדאי להשקיע באפיקים אחרים בהם המיסוי הוא 25 אחוז בגין הרווחים הריאליים. כלומר, מעל עליית המדד.

ועוד נקודה חשובה – עבור כל השקעה בקופת גמל בתקנה 190 באותה חברה או בחברות שונות שנפתחו באותה שנה, נדרש לשלם  מס מלא בגין שכבת ההשקעה הראשונה של 34,900 ש"ח, ולכך תידרש בקשה ספציפית למס הכנסה, לצבור רק בקופה אחת את הסכום בהתאם לכללי קצבה מזכה.

ובהיבט הבין-דורי של העברת כספי השקעה בקופה, חשוב לדעת שבמידה והעמית נפטר לפני גיל 75, למוטבים שלו יש זמן מוגבל וידוע מראש לדרוש את הכסף הזה ללא אירוע מס ואם לא ידרשו אותו בחלון הזמן המוגדר, הם יידרשו לשלם 15 אחוז בגין הרווחים מהקופה.

ולאור כל אלה, חשוב מאד להבין האם כדאי להשקיע בקופת גמל ובאיזה אופן וזאת רק לאחר שנבחן את כל האפשרויות העומדות בפני החוסך וזאת בהתאם לגילו, קצבתו ומטרותיו. ובכך אשמח מאד לסייע לכם. בהצלחה!

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות