תקציר ינואר

תקציר חודש ינואר 2023

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

כמה נקודות מעניינות לגבי החודש האחרון בהיבט הפיננסי.

"אפקט ינואר"  לא אכזב הפעם והביא נחת למשקיעים ,אגרות החוב והמניות הניבו תשואות חיוביות ונראה כי המשקיעים האמיצים חוזרים לשוק. השאלה העיקרית אם מדובר על תיקון לשוק יורד או עלייה שתימשך בשווקים בקרוב מאוד נדע לפי הכיוון של השוק בחודש הקרוב.

השוק הפגין חוזק שניכר במספר ימי מסחר אשר בהם השוק פתח בירידה וסגר בעליה, אם נדגום את מדד אס אנד פי 500 על פי הגרף נראה מהלך יפה מאוד בשבועות האחרונים שאם יימשך התחנה הבאה היא כנראה הרמה הבאה שתיבחן היא 4300 נקודות (כיום המדד ברמה 4070 נקודות).

רק הזמן יאמת את הטענה שאם השווקים חזקים בתחילת השנה הרי שמדובר על סימן חיובי לשנה הקרובה.

השוק הישראלי היה בין החלשים מתחילת השנה בעיקר בגלל המצב הגיאופוליטי אם כי לאור ההיסטוריה האפקט של מצב הבורסות בעולם על הבורסה הישראלית חזק יותר לאורך זמן מאשר הנושא הפוליטי או הבטחוני הפנימי במדינה.

השבוע הוא מאוד חשוב לסוחרים בניירות ערך משום שהיום תהיה הודעה על גובה הריבית בארה"ב, השוק צופה עלייה נוספת בגובה 0.25 אחוז ואם הנגיד האמריקאי לא יפחיד את המשקיעים בנוסח הנאום שלו אז האירוע לא אמור להשפיע לרעה על השוק.

במהלך השבוע החברות הגדולות מפרסמות דוחות כספיים ולדעתי גם פה השוק לא יראה בשורה גדולה כי את ההשפעת ההאטה או הריבית הגבוהה נראה בדוחות של החברות רק בהמשך השנה.

הפרופסור בארה"ב שמצא את הקשר בין המצב בשוק אגרות החוב אשר מתקיים בימים אלה בשוק שבו עקום התשואה הפוך כלומר מי שרוכש אגרת חוב קצרת טווח (נניח ל 3 חודשים) שהיא מסוכנת פחות מקבל תשואה גבוהה יותר באחוז לעומת משקיע שרוכש אגרת חוב לטווח ארוך יותר נניח לעשר שנים הנחשבת כהשקעה יותר מסוכנת.

4.7 אחוז בערך לשלושה חודשים לעומת 3.5 אחוז בערך לעשר שנים אלו המספרים העדכניים.

פער שכזה בין אגרות החוב צפה בעבר באופן מדויק מיתון בכלכלה, הפער היום אגב הוא הקיצוני ביותר מזה זמן רב, הפרופסור שמצא את הקשר המעניין הזה, דווקא בימים סוערים בלתי ברורים אלו שהזכירו למשקיעים שאי וודאות היא חלק בלתי נפרד מהשקעות בבורסה, טוען שהוא לא היה מסתמך רק על הפרמטר הזה כדי לנבא מיתון בלבד משום ששוק העבודה בארה"ב עדיין חזק, האבטלה נמוכה ויש לא מעט משרות פנויות להבדיל ממצב שוק העבודה בתקופות מיתון קודמות מה גם שארצות הברית הייתה שחקן משמעותי בשוק אגרות החוב והריבית הוחזקה ברמות נמוכות לאורך זמן אז כנראה שהתשואות היו מוטות ולכן אותו כלכלן מציע שלא ניתן להסתמך על שוק האג"ח בלבד. כמו כן טרם נראית האטה משמעותית בתחום הנדלן למרות שריבית המשכנתא מאוד גבוהה.

כמות הכסף בארה"ב מצטמצמת אבל עדיין ברמה גבוהה יחסית לכמות הכסף בארה"ב לפני תחילתה של הקורונה, האמריקאים עדיין רוכשים אבל נראים סימנים ראשונים של סגירת הלוואות לרכישת רכבים או קיטון במספר ההלוואות לרכישת רכבים בשלב הזה.

הדולר ממשיך לרדת מול שאר המטבעות בעולם, יש שצופים שאולי הריבית תחזור לרדת לקראת סוף השנה אם יהיה מיתון קשה ונכון לרגע זה חלק מבורסות אחרות כגון אנגליה או גרמניה נמצאות ברמת שיא ומטבע היורו מתחזק. האינפלציה היורדת מסיטה את תשומת הלב לנושא עומק המיתון בשנה הקרובה והזהב חוזר להיות אפיק השקעה רלוונטי כאמצעי גידור פיננסי.

השקל ירד מול הדולר בעיקר בגלל האירועים האחרונים וללא קשר להתנהגות הדולר בעולם וכדאי לשים לב לפער שהצטמצם בין תשואות אג"ח לעשר שנים האמריקאית לאג"ח הישראלית. במשך שנים אגרות החוב בישראל נסחרו בתשואות נמוכות יותר, כלומר המשקיעים ראו בישראל מקום בטוח יותר להשקעה אבל על פי השבועות האחרונים נראה כי הפער הצטמצם ואם זה יימשך, כלומר תשואת אג"ח בישראל  תהיה גבוהה יותר מתשואת אג"ח ארה"ב סביר שתהיה לכך השפעה על היחס שקל דולר ועל פרמיית הסיכון הפיננסי שהמשקיעים רואים בישראל.

השוק רואה בירידת האינפלציה בארה"ב כעובדה מוגמרת, שנתמכת גם בעליית היחס של מלאים למכירות אצל החברות בארה"ב, אם כי הדרך להגיע ליעד הבנק הפדרלי לשני אחוז אינפלציה עוד ארוכה  ונראה שנישאר בתקופה הקרובה בסביבת ריבית גבוהה לרוע מזלם של המשקיעים הממונפים.

סוף שבוע שקט לכולנו.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות