תקציר יולי-אוגוסט בשווקים הפיננסים

תקציר יולי – אוגוסט בשווקים הפיננסים

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

פומו, פחד מהחמצה, זה הסיפור של "הראלי" הדו ספרתי שמתרחש כרגע בשווקים ומוגדר אצל חלק מהכלכלנים שמנסים להסביר אותו כ"ראלי לשוק דובי" שהחל מאמצע חודש יוני. לטענתם, בעצם מדובר על תיקון לשוק יורד ולא שינוי מגמה. ועוד יותר מכך, זה החל בחודש שבו למעשה התחיל הצמצום המוניטרי בארה"ב שדווקא היה אמור להפיל את השווקים. ולמרות זאת אמצע יוני סימל את התחתית של המדדים בבורסות ומאז הם טיפסו אף בחלק מהמדדים מעל עשרה אחוז.

שוק המניות האמריקאי נחלץ לעת עתה מהגדרת "שוק דובי" (שוק שירד 20 אחוז מהשיא) ונכון לרגעים אלה מדד אס אנד פי 500 בירידה של 10 אחוז מתחילת השנה ומדד 35 הישראלי בתשואה חיובית מעל לשלושה אחוז.

אין סיבה כלכלית לעליית השווקים בשבועות האחרונים. נכון שהנפט ירד והשוק כבר רואה נחיתה רכה למיתון, שתביא להקטנת ביקושים ולירידה בעליות מחירים ולכן גם הלחץ על עליית הריבית יקטן. ניכר אף, ששוק איגרות החוב בארה"ב מגלם תשואה נמוכה יותר בטווחים הארוכים למול הטווחים הקצרים. דהיינו, הציפיה היא לריבית שחוזרת לרדת בעתיד היותר רחוק.

שימו לב, כי השוק עולה גם לאחר כותרות שליליות. ויותר מכך, גם כאשר מתפרסמות הודעות מקרו או מיקרו שליליות, המניות והמדדים עולים בהתאם.

ועוד קצת על האינפלציה.. מדד המחירים בארה"ב התמתן קצת אבל עדיין ברמות שיא והצפי לעליית הריבית בארה"ב בחודש הבא הוא בגובה 0.75 אחוז. המציאות היא שמחירי הסחורות גבוהים וחברות נמצאות עם מלאים גבוהים שנרכשו בעקבות הערכות להאטה בשרשרת האספקה העולמית. אבל שימו לב כי מדדים שונים כגון מחירי ההובלה הימית יורדים ובסין שמים דגש גם על הלך הרוח הכלכלי בניסיון לעודד את הכלכלה ולא רק מתמקדים בסגרים שפוגעים בשרשרת היצור לכן יש שטוענים ששיא האינפלציה מאחורינו.

אגרות החוב ל 10 שנים בארה"ב מגלמות תשואה גבוהה יחסית בגובה 2.8 אחוז ואם ימשיכו לעלות לרמת שיא קודמת בגובה 3 אחוז ויותר יחד עם עליית מחירי הנפט אם תהיה כזו, הרי שזו יכולה להיות סיבה עבור השוק לחזור ולרדת.

ובואו נדבר רגע במספרים כדי לקבל תמונת ניהול סיכונים ברורה יותר

מדד אס אנד פי 500 נסחר כיום ברמה ממוצעת של 4280. בשפל האחרון ירד לרמת 3600 נקודות לערך ונראה שמכוון לרמת השיא האחרונה ממרץ השנה 4600 נקודות אולי אף לרמת שיא מסוף שנת 2021 אז ביקר מדד אס אנד פי 500 ברמה מעל 4700 נקודות לכן מי שיבחר להמר על כיוון השוק לטווח הקצר יכול להיעזר אולי בגבולות הגירה האלו לחשב את סיכוניו.

בכדי להבין למה השוק עולה צריך לחשוב כסוחר ולא ככלכלן. "החזאים" מנסים להתווכח עם עליית השווקים בטענה מוצדקת שהעליות מהירות ומוקדמות מידי. ואילו המשקיעים הפרטיים והעצמאיים לא רוצים לפספס את העליות, מתעלמים מהתחזיות וחוזרים לשוק בשל סיבות מסחריות נטו. לדוגמא, נראית לאחרונה חזרה של משקיעים עצמאיים למניות תנודתיות מאד שעולות עקב סגירת פוזיציות "שורט" כגון:

Bed Bath & Beyond Inc

AMC Entertainment Holdings

ושאר החברות האהובות על הסוחרים העצמאיים.

בואו ננסה להבין מדוע בעצם השוק עולה

השוק ירד מהר מידיי ומדדי סיכון ופחד גילמו במהלך יוני חשש מוגזם שבלט לדוגמא בסקר המשקיע האמריקאי השבועי. ממנו ניכר שאחוז ה"דוביים" בקרב המשקיעים הגיע לרמה גבוהה מאד בערך 60%.

דרך אגב, במרץ 2020 היה תחילתו של התיקון. שיעור אחוז הדוביים בסקר השבועי האמריקאי היה גם בגובה 60% ובמרץ 2009 תחתית הבורסה שהתחילה תיקון למשבר ב 2008 שיעור אחוז הדוביים בסקר היה בסביבות 70%.

בחודש יוני גם יחס אופציות פוט לאופציות קול על מדד אס אנד פי 500 היה ברמות גבוהות יחסית מעל 1.1. אגב, בימים אלו הוא עדיין ברמה גבוהה יחסית. לצורך השוואה, במרץ 2020 הרמה הייתה 1.2 וגילמה פאניקה בשיאה שהזמינה "תיקון"  חיובי לשווקים.

מדד נוסף  מעניין הוא המדד שמודד את היחס בין מדד שמשקלל 5000 מניות בארה"ב מול השווי של התוצר (מדד אהוב על וורן באפט האגדי):

MARKET CAP TO GDP

אשר בפברואר 2020 גילם יחס 160 אחוז וירד בחדש מרץ עד לרמה 110 בערך שסימלה את השפל של השווקים בחודש מרץ. בתחילת 2022 השווי של מניות מדד ווילשיר שמשקף 5000 מניות היה בשיאו 200 אחוז כלומר פי 2 מגודל התוצר וביוני ירד לרמה יחסית 146 אחוז מהתוצר שאגב טיפס בימים אלו ל 170 אחוז.

המדדים האלה לא מדויקים ונקודתיים כך שלא ניתן להסתמך עליהם ברמה יומית אבל בשילוב של מספר מדדים נוספים בהחלט ניתן להבין את הלך הרוח של המשקיעים האמריקאים באופן כללי לאותה תקופה. נקודה חשובה מאוד נוספת לדעתי היא שהשוק הפיננסי לא מאמין לבנק הפדרלי שהגיב באיטיות עד כה בפעולות שלו בנוגע לריבית וצמצום הדפסת הכסף באיחור ואף הגדיר מראש באיזה כמות כסף יקטין את המאזן כל חודש. כלומר, יפסיק לרכוש אגרות חוב בבורסה, דבר שהקטין את אי הוודאות של מנהלי ההשקעות  ולכן קיבלנו "ראלי" דו ספרתי שייתכן וה"חזאים" צודקים בכך שהוא אינו מוצדק ומוקדם. אבל…עם עובדות אי אפשר להתווכח וכנראה גם עם השיעור הנוסף שנלמד שלא משתלם לתזמן את השוק ושכדאי לתת לכסף לעבוד עבורנו. אנחנו נמצאים בחודש אוגוסט, עם מסחר דליל והרבה סוחרים שנמצאים בחופש ונקווה שהעובדה הזו  לא תקשה על השוק להחזיק מעמד.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות