תקציר יוני יולי בשווקים הפיננסים

תקציר יוני- יולי בשווקים הפיננסים

מאמרים נוספים

מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

מבזק דצמבר 23 – ינואר 24

במבזק הקודם התייחסתי לתחזיות שניתנות בכל שנה לעומת ביצועי הבורסה בפועל שנה לאחר מכן. וכך גם בשנת 2023 החולפת ניכר הפער בין התחזיות לביצועי סוף

קרא עוד »

חופשת הקיץ או בשם השני שלה אצל סוחרי השוק- "עונת המלפפונים", נפתחה ברגיעה קלה בשוק אגרות החוב נכון לשבועות האחרונים. זאת משום שהירידה במחירי הסחורות מקטינה את המשך הסחרור האינפלציוני, את ציפיות האינפלציה שנגזרות משוק אגרות החוב ובהתאם את החשש מעליית ריבית משמעותית, בתקופה שבה הכלכלה העולמית בהאטה ואף במיתון בחלק מהמדינות.

מדדי המניות חזרו לרמתם בחודש שעבר בארצות הברית ובישראל ראינו אפילו מדדים יותר חזקים, לאור חשיפה קטנה יותר לדרמות במחירי הנפט ולטכנולוגיה במדדים המובילים.

גם מחיר הנפט הצטרף  לשוק "דובי" וירד ב- 20 אחוז משיאו במקביל לירידה בשאר מחירי הסחורות, שבעיקר נובעות מחשש לביקוש קטן יותר בעקבות ההאטה.

סיבה נוספת לירידת מחירי הנפט היא ההתחזקות של הדולר בעולם שהשתווה ליורו. מחיר חבית נפט נקוב בדולר ולכן כאשר הדולר מטפס, מחיר הנפט אמור לתקן  טכנית ולרדת. אבל כדאי לקחת בחשבון שישנם גורמים נוספים המשפיעים על המחיר כגון ההיצע, מצב ביטחוני ותנועות של כסף ספקולטיבי.

מחיר הנפט וסחורות נוספות חזר לרמה שלפני פרוץ המלחמה באירופה. מחירי ההובלה הימית ירדו ויחד עם ירידה בביקוש מצד הצרכן לאור המחירים הגבוהים ובהינתן מלאים גבוהים אצל החברות במקביל לוויסות הלחץ בשרשרת האספקה העולמית יתכן ויקטינו את האינפלציה בקרוב. אומנם המדד האחרון בארה"ב שוב סימן שיאים אבל יש לזכור שהוא טרם מגלם את ירידת מחירי הנפט ואת שאר מחירי הסחורות בשבועות האחרונים.

ניתן להניח שהדוחות הכספיים שיחלו להתפרסם ישקפו חולשה לעומת רבעון מקביל. ונראה המשך נתונים שמשקפים האטה כלכלית, עליית ריבית צפויה בעוד שבועיים בין שלושת רבעי לאחד אחוז לאור קצב אינפלציה מעל 9 אחוז על פי המדד האחרון. הנמכת תחזיות של חברות לרבעונים הבאים והמשך התחזקות הדולר שפוגעת בחברות היצואניות  אמורים להקשות על השוק שמצידו דווקא מגלה חוזקה למרות סביבת ריבית עולה וכניסה למיתון נראה כי השוק נתמך ברמת 3700 נקודות (מדד אס אנד פי 500) ושוק אגרות החוב התייצב עד כה בתשואה ממוצעת בגובה 3 אחוז.

ובניגוד למגמות אילו כדאי לשים לב שנכון לרגעים אלה, שוק העבודה בארה"ב עדיין חזק ולא תואם נתוני אבטלה שמאפיינים תקופת מיתון. וכשמדד אמון הצרכן ומדדי פחד  נוספים משקפים פאניקה של המשקיעים שבורחים לקרנות כספיות לרוב זו קריאת השכמה לאוהבי הסיכון לחזור לשוק ולכן תיקון לשוק דובי יכול להתקיים למי שמאמין שמחירים זולים זו הזדמנות לטווח הארוך. גם הירידה במחירי ההובלה הימית ובמחירי הסחורות אמורה למתן את החשש מעליית ריבית משמעותית ומתמשכת שתכביד על השווקים. השוק ירד מהשיא שלו יותר מירידות ממוצעות בבורסות במיתונים קודמים בהיסטוריה בארה"ב ואנחנו כבר חצי שנה בתוך מיתון ואחרי ירידה במדד אס אנד פי 500 מעל 20 אחוז. שלא נדבר על מדד הנאסד"ק. משך חיים ממוצע של שוק "דובי" הוא שנה וכבר עברנו חצי ממנה (שוק דובי הוא ירידה בשיעור 20 אחוז מהשיא). הכול צריך להיבחן בפרופורציות.

כמו כן על פי ההיסטוריה, השוק מקדים את הכלכלה וזה נכון גם לכיוון ההפוך. כלומר, השוק חוזר לעלות כמה חודשים לפני סוף המיתון ואת התחתית של השוק מגלים רק בדיעבד.

השוואות של הנתונים מהעבר לא בהכרח רלוונטיות כי לא היה משך זמן כל כך ארוך שבארה"ב השאירו ריביות נמוכות והדפיסו כסף ודווקא בעיכוב הוחלט גם להעלות את הריבית וגם להפסיק לרכוש ניירות ערך בבורסה ולהדפיס כסף כאשר יש כבר האטה. לכן הגיוני שהשוק ייתקן בחריפות ויעבור  תמחור מחדש. הבנק הפדרלי הפסיק להתערב במסחר אבל יש מי שיחליף איתו ויקנה אגרות חוב. לדוגמא, קרנות פנסיה אמריקאיות. וישנו גם תרחיש בו מחירי המזון יהיו גבוהים מנשוא ולכן ביקושים קטנים יפחיתו את המחירים. ואז, "השד" האינפלציוני שהוא המאיים ביותר על הכלכלה כרגע, יתמתן מעצמו.

ונקודה אחרונה למחשבה – מדד אס אנד פי 500 מגלם מכפיל נמוך מ-20 על הרווחים שלו וזהו נתון נמוך מהממוצע לאורך השנים, שממנו נגזרת תשואה ממוצעת בגובה 5 אחוז לעומת תשואות אגרות החוב שנסחרות בתשואה ממוצעת של 3 אחוז. וזה עדיין מרווח גבולי לטובת שוק המניות על פי הנתונים הקיימים. אם בעבר ראינו ריביות נומינאליות נמוכות היום אנו רואים ריביות ריאליות ותשואות אג"ח ריאליות מאוד נמוכות לכן מי שירצה לשמור על ערך הכסף עדיין לא יסתפק בחיסכון אלא ישקול השקעות בהתאמה לסיכון  ולמטרות שלו.

שיהיה לכולנו קיץ שקט ומוצלח

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות