תקציר מאי 2023 בשווקים

תקציר מאי 2023

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

גם חודש מאי הסב נחת למשקיעים המבולבלים שרואים בארצות הברית נתונים מזגזגים אבל מאותתים באופן חד משמעי על החלשות הכלכלה. אפילו בגרמניה הוכרז על מיתון אך שווקי המניות ממשיכים לטפס.

נכון לציין שהכוכב התורן הוא 10 מניות מענף הטכנלוגיה הגדולות, אשר לא קשורות לכלכלה הריאלית אלא בעיקר מזוהות עם טכנולוגיית בינה מלאכותית. הן עלו בחודש מאי מעל 10 אחוז ולמעשה "נשאו על גבן" את השוק. ואילו שאר המניות שמשקפות את הכלכלה ירדו ב-4 אחוז והשנה כמעט ולא עלו בארה"ב. זה רק מחזק את הקושי בבחירה סלקטיבית של מניות כיוון שלאורך זמן תמיד הכוכב התורן של השוק נושא על גבו את המדד, כפי שהיה עם מניות הנפט ב-2021 או עם המניות שקשורות לתקופת הקורונה שהובילו את השווקים.

למי שפספס את הראלי שהחל מאוקטובר 2022 פשוט נוח להשתמש בתירוץ הזה. המדדים לא בחנו בשמונה חודשיים הללו רמות שפל חדשות וזה בהחלט מראה חוזק שמכניס גם את מדד אס אנד פי 500 להגדרת "ראלי" ולא קפיצה לשוק יורד.

אחוז האבטלה בארצות הברית עולה מעט וכמות אספקת הכסף יורדת בחדות אבל עדיין באופן יחסי הנתונים האלו גבוהים מאוד וכנראה ימשיכו לתמוך בשוק.

נתון הפחד של השוק בשפל כי מבחינת השוק יש וודאות לכך שהכלכלה הולכת למיתון והעליה האגרסיבית בריבית תיעצר.

השוק בארה"ב צופה עליית ריבית קטנה יחסית בגובה 0.25 אחוז ביוני, אם בכלל, וזאת לאור אינפלציית המוצרים שיורדת (אם כי אינפלצית מחירי השירותים עדיין גבוהה).

עוד בשורה טובה לאינפלצייה היא שמחירי הנפט ירדו. אך למי שעוקב באופן עקבי, כדאי לשים לב לישיבת ארגון אופק השבוע לגבי ההחלטה שתשפיע על ויסות מחיר חבית נפט.

נקודה נוספת לטווח הקרוב שהיא לא בגדר הפתעה אבל עלולה להשפיע על שוק אגרות החוב היא כמות אדירה של אגרות חוב אמריקאיות שממשלת ארצות הברית צריכה למכור חזרה לשוק כדיי לגייס כסף לאחר סאגת העלאת תקרות חוב. מכירה בהיקף גדול עלולה ללחוץ על שוק אגרות החוב לגרום להפסדים ולעלייה בתשואות.

הדולר עולה בעולם מול 6 מטבעות החסר הגדולים אבל מול השקל עלה אף יותר לאור המצב הביטחוני -פוליטי. ולנגיד הבנק המרכזי בישראל יש בעיה יותר גדולה מלנגיד הבנק המרכזי בארצות הברית (ניתן לראות שהעלאת הריבית בישראל עוקבת לאחר העלאת הריבית בארה"ב) ומה היא הבעיה? דולר שקל שמטפס בעוצמה כזאת הוא גורם משמעותי לעליית המחירים כלומר לאינפלצייה שרחוקה מיעד בנק ישראל שהוא 2 עד 3 אחוזים. בישראל אנחנו למעשה בקצב עליית מחירים של חמישה אחוז בשנה האחרונה ולכן, לפחות על פי אלו, לבנק המרכזי בישראל כרגע אין הרבה ברירות אלא להמשיך עם עליית הריבית.

עוד כמה נקודות למחשבה:

מייקל ברי השורטיסט הגדול שצפה את המשבר הגדול ב-2008 והרוויח מהירידות בשווקים רכש ברבעון הראשון מניות בנקים אזוריים שנחשבות תחום מסוכן שסובל מבריחת מזומן מפקדונות, מימון לנדלן מסחרי שסובל מההאטה הכלכלית והנפגע העיקרי כרגע.

הכסף "הטיפש" בארצות הברית מתנקז למספר קטן של מניות עד כדי כך שמניית אפל עצמה שווה יותר מכל המניות במדד ראסל 2000.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות