תקציר ספטמבר בבורסות 2022

תקציר ספטמבר בבורסות 2022

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

למרת הפתיחה החזקה של חודש ספטמבר, השוק חזר לרדת וסגר עוד רבעון שלילי בבורסה כשהמנצח העיקרי הוא הדולר.

ובכל זאת למרות הכאוס, יש שני דברים אופטימיים שניתן לציין. הראשון הוא שגם המשקיעים המוסדיים וגם העצמאיים מאד פסימיים לגבי השווקים ומרבית התחזיות מביעות גם כן קונצנזוס שלילי. מצב כזה מוביל למכירת יתר והברחת משקיעים שמוגדרים כ"ידיים חלשות" מהבורסה. ניתן לראות מכירה גורפת והפסדים גם בשוק אגרות החוב וגם במניות. בדרך כלל, במשברים קשה לראות את הסוף ונוח להישאר בתחזית שלילית למרות שברור לכולם שבעוד כמה שנים השוק יהיה ברמה גבוהה יותר.

דבר נוסף הינו ירידת מחירי הסחורות בעולם, שאמורה למתן את ציפיות האינפלציה ולרכך את הגישה הניצית של הבנק הפדרלי. שכידוע מקרר את הכלכלה ואת הבורסה לא רק דרך העלאת הריבית אלא גם נוהג להרתיע את המשקיעים בניסוח שלו לדוגמא על ידי שימוש במילה "כאב" באומרו שיש לשלם כאב פיננסי כדי לחזור לרמות מחירים נמוכות יותר. העבר לא מוכיח עקביות אצל הנגיד. רק לפני 4 שנים הוא חזר להוריד את הריבית לאחר מספר העלאות וקשה לראות את "הכאב" הפיננסי ממשיך להתעצם נוכח אדישות מקבלי ההחלטות לאורך זמן. מספיק שהנגיד ימתן את מילותיו או את העלאת הריבית כדי לתת לשוק סיבה לתקן למעלה. ואת ה"סנונית הראשונה" כבר ראינו באנגליה, שבה חוזרים לנסות ולתמוך בשווקים הפיננסים נוכח הירידות בבורסה בכדי לשמר את המערכת הפיננסית ניסיון שאגב לא צלח בשבוע שעבר.

באופן כללי, משקיעים נוטים להסתמך על תשואות עבר ומתקשים לתכנן את ההשקעות שלהם לטווח ארוך. יותר קל להשקיע בקרקע לשנים רבות או לספוג הפסד ערך גדול מרכישת מכונית יוקרה מאשר לספוג הפסד של השקעה שאולי תניב תשואה בעתיד הרחוק.

מדוע לדעתי השוק כרגע עלול להמשיך לרדת? מכמה סיבות אפשריות:

כי הריבית עלתה השנה מריבית אפסית לרמה גבוהה מ 3 אחוז והפילה את השוק מעל 20 אחוז ונכון לרגע זה צפויה העלאה של 0.75 אחוז באוקטובר.

כי מדד אס אנד פי 500 ברמה 3580 קרובה לרמת השפל ביוני קצת מעל 3600 נקודות אבל אז תשואת האגח ל10 שנים גילמה תשואה3.2 אחוז (אלטרנטיבה) ואילו היום התשואה גבוהה יותר – 3.8 אחוז. יותר ולכן השוק אמור להיות ברמה נמוכה יותר מבחינה זו.

כי מכפיל המדד אס אנד פי מגלם תשואה פנימית של 5.6 אחוז בערך לעומת תשואת אגח סולידית 3.8 אחוז. וזהו לא פער שמשקף את הסיכון ואת הדוחות הכספיים הקרובים שישקפו מלאים גדולים נוכח הזמנות גדולות ולאור העיכוב בשרשרת האספקה העולמית. ומנגד, ביקושים קטנים לאור המיתון בארה"ב.

כי עדיין תשואות אגרות החוב נסחרות הרבה (מאד) מתחת לרמת האינפלציה בפועל. עובדה שמשקפת אי אמון של השוק במדיניות הכלכלית.

שורה תחתונה לכולם ברור שהשוק יחזור לעלות אבל לאף אחד לא ידוע מתי, לכן כל אחד צריך להכיר את מידת "שנאת הסיכון" ולהיות ערוך לתנודות. אחת השאלות שעוזרת להבין זאת היא האם אני מוכן לספוג עוד ירידה נניח בגובה 15 אחוז בכדי להיות בבורסה לכשתחזור לעלות? האם אני מסוגל להגדיל את ההשקעות שלי במדורג במהלך הירידות הבאות בשווקים אם יהיו כאלה?

שתהיה לכולנו שנה טובה וגמר חתימה טובה

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות