המשך עבודה לאחר גיל פרישה

המשך עבודה לאחר גיל פרישה

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

לאור העובדה שתוחלת החיים התארכה יחד עם שוק עבודה דינאמי יש צורך להכיר בעובדה שיותר אנשים בגיל פרישה מסיבות שונות בין אם הרצון למצא תעסוקה ועניין בין אם קצבת הפנסיה נמוכה יחסית לרמת ההוצאות לעומת המשכורת אליה התרגל הפנסיונר בימי תעסוקתו ובגלל סיבות נוספות רבים מהפורשים יאלצו להמשיך לעבוד גם לאחר גיל פרישה ולכן חשוב להכיר את השילוב בין קבלת קצבה והמשך קבלת שכר ממקום עבודה במקביל ואת המיסוי בגין ההכנסות המשולבות. רצוי לתכנן את היקף ההכנסה הרצוי בהתאם רמת המיסוי שנגזרת מהמשכורת ומהקצבה יחד. באופן עקרוני ניתן לעבוד לאחר גיל הפרישה (אצל גברים 67 ואצל נשים 62), ולגבי השאלה האם כדאי לעבוד במשרה מלאה? למשוך פנסיה מלאה? להקדים תשלומי פנסיה או לדחות את קבלת הקצבה? איזו הכנסה כדאי לקבל ממקום העבודה בכדי לא לפגוע בקצבה? את התשובות לשאלות אלו לא ניתן לקבל באופן כללי אלא רק לאחר פגישת תכנון פרישה ופיננסי ולאחר שקלול מכלול גורמים שתלויים במקרה הפרטי של כל פורש ולכך יידרש אפיון צרכים מקיף בסמוך לגיל הפרישה.

כדאי להכיר כמה עובדות כלליות וחשובות על המשך התעסוקה לאחר גיל הפרישה.

הקצבה הפנסיונית חייבת במס הכנסה, גובה הקצבה משפיע על מס ההכנסה ובוודאי השכר מעבודה והקצבה יחד יביאו למדרגת מס גבוהה יותר ככל שהסכום החייב במס ייעלה בהתאם למדרגת המס הרלוונטית . מס הכנסה לא מבחין בין מקורות הכנסה שונים באופן מידי ובוודאי בין המשך קבלת הכנסה מאותו מקום עבודה לאחר גיל פרישה לבין קבלת קצבה במקביל ולכן חשוב להתנהל נכון מול מס הכנסה בכדי לחסוך מס מיותר ולבצע תיאום מס, למלא ולהגיש טפסים רלוונטיים לאחר בחינת שיקולי המיסוי.

ישנם מקרים פרטיים כגון קרן פנסיה וותיקה שהפקדה אליה לאחר גיל פרישה בהיקף עבודה קטן המביא עימו הכנסה קטנה יחסית וכמובן הפרשה נמוכה לקרן, ישפיעו על גובה הקצבה שנקבל כל חיינו ועלולים להקטין את הפנסיה הצפויה לכן על אחת כמה וכמה יש לבחון במקרה ומדובר על פנסיה וותיקה את המשך ההפקדה אליה לאחר גיל פרישה.

בין גיל פרישה לגיל 70 הגיל המקסימלי לדחיית קצבה מביטוח לאומי ההכנסה המצרפית של פורש תשפיע על חישוב גובה זכאותו לקצבה מביטוח לאומי ולכן לעיתים היא תשתנה בהתאם להכנסות שלנו לאחר הפרישה אם נקבל הכנסה נוספת ובמקרים מסוימים תשפיע על הכדאיות שבמהלך.

חשוב לדעת שאם פנסיונר, לאחר גיל פרישה, ממשיך לעבוד ומקבל קצבה מביטוח לאומי לא תהיה הפרשה מצידו בתלוש ההכנסה עבור ביטוח לאומי אלא רק על חשבון המעסיק.

יש לזכור שדחיית קבלת קצבה פנסיונית לאור הכנסה ממקום עבודה שמספקת את הפנסיונר לאחר פרישה אפשרית ,אבל מקצרת את תקופת תקבולי הקצבה ולא בהכרח כדאית ויש לבחון את ההחלטה לעומקה ולהבין את השלכותיה ואם הוויתור על סך הקצבאות לתקופה בה נדחה התקבול פינמשתלם בהתחשב בסך ההכנסות הצפויות ממקום העבודה בתקופת הדחייה.

לגבי השאלה המתבקשת האם יהיו הפרשות פנסיוניות לאחר גיל פרישה והמשך תעסוקה התשובה תלויה בגורמים שונים ולא אחידה עבור כל המקרים לדוגמא עובד במקום עבודה חדש שלא מקבל פנסיה והוא לאחר גיל פרישה המעסיק החדש יחויב בהפרשות לפנסיה, המשך תעסוקה אצל אותו מעסיק לאחר גיל פרישה מחייב המשך הפרשות לפנסיה במקביל לקבלת משכורת.

חשוב לדעת אין כיסויים ביטוחים לאחר גיל פרישה בקרן פנסיה כגון אובדן כושר עבודה לדוגמא.

יש לזכור קצבה פנסיונית היא הכנסה מיגיעה אישית  לכל דבר ועניין מבחינת מס הכנסה והיא חייבת   במס על פי מדרגות מס קבועות, לדוגמא בקצבה ממוצעת עד 6,290 ₪ מס הכנסה הוא 10% , 14% עד קצבה בגובה 9,000 ₪ ,20% עד 14,490 ₪ קצבה,31% עד קצבה בגובה  20,140 ₪, 35% עד 41,190 ₪ ומעל סכום זה 47% מס על כל שקל נוסף. לפורש קיימת מכסת פטור קבועה אך משתנה בהתאם  למענקים שהתקבלו ונוצלו או פיצויים שנמשכו ולכן נדרש לבצע קיבוע זכויות  לקראת פרישה בכדי לנצל את תקרת הפטור שתלויה בגורמים שונים  וזו אגב אחת הסיבות שלא למשוך כספי פיצויים במעבר בין עבודות כי משיכה של כספי פיצויים אכן פוגעת בקצבה העתידית.

קיבוע זכויות עשוי להקטין את הסכום החייב במס בסכום שמגיע ל – 4,400 ₪ שמהווה תקרה מקסימלית  נכון לשנת 2021 ונגזרת על פי אחוז מהקצבה המזכה בגובה 8,460 ₪ וכדאי  לדעת שאחוז תקרת הפטור מהקצבה המזכה יגדל ויגיע ל 67% מהתקרה המזכה בשנת 2025  ולכן רצוי לתכנן את פריסת התקבולים הנוכחים והעתידים .

 דבר נוסף שחשוב לדעת במהלך העבודה לאחר גיל פרישה יש להגיש  טופס 101 כל שנה לצורך תיאום  מס ובמקרים מסוימים לדרוש ולקבל החזרי מס גם לאחר הפרישה .

עובד שפרש או פוטר מגיל פרישה ומקבל קצבת ביטוח לאומי זכאי להפרשה פנסיונית מצד מעסיק במידה וממשיך לעבוד לאחר גיל פרישה ולא מקבל קצבת פנסיה, אם העובד פרש לפני גיל פרישה ומקבל פנסיה זכאי להפרשות פנסיוניות, אם עובד פרש או פוטר בגיל פרישה ומקבל פנסיה המעסיק החדש אינו חייב בהפרשות לפנסיה.

יש עוד מכלול גדול של תקנות ואפשרויות שלא ניתן להעביר במאמר כללי ולכן יידרש שאלון מקיף תכנון וליווי על ידי איש מקצוע בתחום. ניתן  להשאיר פרטים באתר ולתאם פגישה תכנון פרישה ותעסוקה.

איך מושכים את כסי הפנסיה ללא מיסים?

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות