מבזקון פיננסי נובמבר 2021

מבזקון פיננסי נובמבר 2021

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

חודש אוקטובר המשיך להיות חיובי בשווקים ואף עוד יותר מחודש ספטמבר. בשוק הסולידי, אגרות החוב  הצמודות למדד עלו והאג"ח השקליות ירדו, הסחורות המשיכו לעלות. וגם מטבעות הקריפטו הגיעו  לשיאים חדשים והמשיכו להתממש מעט, אך עדיין יוצרים "באז" תקשורתי גדול.

הכותרות המעניינות הן שההשקעה במטבעות קריפטו הונגשה לציבור שלא ידע איך להשקיע במטבעות, והנה, ההנפקה של תעודת סל זרה שעוקבת אחר החוזים על ביטקויין (לא ממש על הביטקויין עצמו) אפשרה את ההשקעה לכל המתעניינים. אבל את הציבור שמעוניין "להשתתף בחגיגה" זה פחות מעניין אם מדובר על החוזים או על המטבע עצמו. כמובן שהתעודה הזו היא רק ההתחלה, ובהמשך צפויות להגיע לשוק תעודות נוספות שמאפשרות חשיפה לתחום הלוהט. בימים אלה באופן טבעי המטבע מתממש מעט ובעיכוב מסוים, לאחר הנפקת התעודה.

מדדי הסיכון נמצאים בתחתית ומסמנים שהשווקים באופוריה וכן גם מדדי השווקים בשיאם.

השקל מתחזק מול המטבעות המרכזיים והדולר בשפל שיא מזה עשרות שנים. עובדה זו הייתה למעשה אמורה למתן את האינפלציה בארץ מאחר והשקל שלנו קונה יותר במטח. אך בפועל גורמים גלובליים יותר ודומיננטיים משפיעים ומעלים את האינפלציה ששוחקת את ההשקעות השקליות בתיקי ההשקעות ולוחצת על מקבלי ההחלטות לשקול העלאת ריבית.

שקל חזק הוא חדשות רעות לחברות שמייצאות לחו"ל אך נראה שהביקושים החזקים ממתנים את ההשפעה השלילית של התחזקות השקל  שמביאה לתקבולי יצוא נמוכים יותר.

מחירי הסחורות אף הם ממשיכים לעלות ותומכים בהמשך עליית המחירים בישראל ובעולם.

הריביות הנומינאליות נשארו ללא שינוי והריביות הריאליות ממשיכות לרדת עם המשך התגברות האינפלציה.

השוק טרם התממש בצורה "בריאה". ולאור נתוני העבר, סוף שנה בשווקים בד"כ מביאים עימו "ראלי סוף שנה". לכן, הציבור לא רוצה לאחר את הרכבת, ונכנס לשווקים. אבל מבדיקת התפלגות תיק הנכסים של הציבור, נראה שלרכיב המניות בתיק הציבורי יש עדיין לאן לגדול. זאת משום שהגידול באחוז המניות בתיק של הציבור נובע בעיקר מעליית שוק המניות ולא ניכר שינוי פרופורציה באופן מהותי מבחינת הקצאת כספים.

השוק הפסיק "להתרגש" מחדשות רעות בתחום המלחמה בקורונה וגם מחדשות טובות בנושא. פייזר הכריזה על תרופה יעילה לחולי הקורונה אך השוק היה אדיש לעניין באופן יחסי. השיח הכלכלי וגם הכסף החכם בוול סטריט עבר מעיסוק בקורונה או במניות הקורונה ל"יום שאחרי". ובשיח הכלכלי המושגים שנטבעו הם "צוואר הבקבוק" בשרשרת האספקה העולמית וכתוצאה מכך גם באינפלציה המתגברת. השאלה שמעסיקה את הפרשנים היא האם האינפלציה היא זמנית או קבועה וכאן כדי  להישאר ולכן  תאלץ את הבנק הפדראלי להעלות ריבית.

בארה"ב הוחלט לצמצם את הרכישות של אגרות חוב או במילים אחרות לצמצם את ההתערבות הממשלתית בשווקים בצעד זהיר ומדוד. מצד אחד צעד זה לא מטריד את השווקים אבל מצד שני מסמל תחילתו של שינוי בעולם הפיננסי.

במדינת ישראל, התקציב עבר ואילו כמובן חדשות טובות לדירוג של מדינת ישראל. ואם נתייחס לאירוע הכלכלי-פנסיוני שמעסיק הרבה מאיתנו, הרי שמדובר בהפסקת הנפקת אג"ח מבטיחות תשואה לקרנות הפנסיה החדשות. כלומר, מדינת ישראל תמשיך לערוב לקרנות הפנסיה ואף לתשואה מובטחת גבוהה יותר באמצעות רשת ביטחון ממשלתית ולא בדרך של הנפקת אג"ח מיועדות, שהכבידה על המאזן של משרד האוצר.

הרי שנגזר מכך שסכומים אדירים של כספי השקעות בקרנות פנסיה יגיעו לשווקים החופשיים  דהיינו ביקושים של ניירות ערך שלא היו קיימים קודם לכן כי הם הושקעו באותן אגרות חוב מבטיחות תשואה.

עוד תופעה מעניינת שכדאי לשים לב אליה היא שבארה"ב האנשים לא רוצים לחזור לעבוד. אם זה מסיבות של חשש מהקורונה, שכר לא הולם או שנוח להם יותר להישאר בבית. והשאלה שעולה היא: מה יקרה לביקושים כששוק העבודה יחזור לממדים סבירים וההשפעה לכך על המשק ועל הביקושים?

אם חברות נתקלות בעיכובים בשרשרת האספקה אז מצטברות הזמנות עתידיות לרכיבים ולמוצרים והרי לנו בסיס נוסף לצמיחה חזקה ומתמשכת. וזאת יחד עם אינפלציה שכרגע לא מספיק מרתיעה את מקבלי ההחלטות עד כדי העלאת ריבית. בטח לא בשנת 2021 שמסתיימת בקרוב. אילו חדשות טובות שנובעות מחדשות רעות.

שוק האג"ח מגלם עליית ריבית לטווח הקצר, התשואות לטווח קצר עולות, התשואות לטווח ארוך יציבות ועקומי האגח מתיישרים בעולם. במילים פשוטות, השוק לא יופתע מהעלאת ריבית בטווח הקצר ומבחינת עולם ההשקעות, באופן תיאורטי, אלו חדשות פחות טובות בטווח הקצר לחברות פיננסיות שמרוויחות מפערים בתשואות בין טווחים ארוכים לקצרים.

הנעלם הכלכלי לפחות לטווח הקצר והבינוני הוא המצב הכלכלי הפנימי בסין והשפעתו על הכלכלה הגלובלית. וכרגיל גם שאננות המשקיעים החדשים שלא חוו מימוש בשווקים מאז תחילת 2020 בעקבות הקורונה יכולה להוות כדור שלג אם וכאשר השוק יתממש.

העלאות הריבית בשנים 2017 ו 2018 השפיעו על השווקים בצורה נקודתית והביאו למימושים בשוק האג"ח ובשוק המניות אך לא הביאו  לשינוי מגמה אמיתי משום שהריביות נשארו נמוכות מבחינת שיעור הריבית הממוצע רב שנתי. ייתכן  והחשש מעליית ריבית כתוצאה מאינפלציה מוגזם לאור ההיסטוריה.

ולסיכום ולקראת סוף השנה, הנה קצת טיפים ותזכורות לכם ממני: אל תחכו עם הפקדות פנסיוניות כגון קרן ההשתלמות לשבועות האחרונים. צפוי שיהיה עומס תפעולי אצל חלק מהחברות. ודבר נוסף למשקיעים בפוליסות חיסכון שנולדו עד שנת 1949(לא כולל 1949) לא לשכוח מבחינת כדאיות למכירה רעיונית  של הפוליסה ולמימושה לצורך החזר מס בהתאם לתקנה 125ד.

שיהיה לכולנו חודש טוב ומוצלח

גיא דובזינסקי

מתכנן פיננסים פנסיה וביטוח

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות