מבזקון פיננסי ינואר

מבזק חודש ינואר 2021 וקצת על הנעשה בשווקים

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

אפשר לסכם ולהכתיר גם את 2021 כשנה מוצלחת בעולם ההשקעות ובוודאי לאוהבי הסיכון. וכפי שציינתי במבזק האחרון – סנטה קלאוס לא איכזב ובהחלט סיפק את הסחורה בסוף חודש דצמבר.

סיכומים ותשואות יש יותר ממה שצריך ולכן, כמו תמיד, ארצה להביא לכם נקודת מבט קצת שונה על מצב השוק שבו קורים דברים מהר מידיי… אם פעם, השוק היה צופה שנה קדימה, אז כיום אנו נוכחים לקיומן של תנודות בשווקים גם בעקבות הצפי לתחילת עליית ריבית בארה"ב בעוד כחודשיים, כאילו השוק לא צפה זאת קודם ולפתע הייתה קפיצה מהירה מאוד בתשואות האג"ח, נוכח העלייה הצפויה בריבית בחודש מרץ על פי הערכות לאור זאת, השוק עובר תמחור מחדש בימים אלו, משום שבתשואת אג"ח לעשר שנים נוכחית בשיעור 1.8 אחוז פרמיית הסיכון של מניות משתנה.

הביטקוין חגג 12 שנים לקיומו ולאחרונה הוכיח שיש לו מתאם לשווקים וכאשר פרמיית הסיכון בשווקים המסורתיים עולה הוא יורד יותר מהשוק ואף מקדים את המניות.

השבוע יתפרסם מדד המחירים בארה"ב ואם נראה עליית מדד בשיעור 7 אחוז משנה שעברה, זה בוודאי ישפיע על החלטת הריבית. השיח הוא סביב שלוש או ארבע העלאות ריבית שלדעתי לא ישפיעו על אינפלציה בשיעור כה גבוה מזה 30 שנה, צריך לזכור ששיעור הריבית הוא אפסי יחסית לעליית המדד.

אם תשואת האג"ח תעלה מתשואת 2 אחוז, יתכן והשוק יתקן עוד ויתבקש תמחור מחדש נוסף בשווקים. אגב תשואת האג"ח חזרה בארה"ב לרמה שהייתה טרם משבר הקורונה. אולי חזרה לנורמליות?

חשוב לזכור, שישנו שחקן משמעותי בשווקים וזהו הבנק הפדרלי האמריקאי שממשיך להדפיס כסף חרף נתוני צמיחה טובים ורכישות של הציבור, עד כדי התרחבות של תופעה שאותה כבר הזכרתי בעבר: הציבור מקבל כסף, חושש להגיע למקום העבודה, הילדים נמצאים גם הם בבית וההורים לא חוזרים לעבוד יותר מכך השכירים מקבלים דחיפה מהרשתות החברתיות שמכוונות את הציבור להפסיק להיות עבד של המערכת כשכיר של חברות גדולות. ובמקום זאת, לקחת את הכוח לידיים ולדרוש תנאים משופרים או להפוך להיות עצמאי ואף להשקיע את הכסף שמתקבל מהמדינה בבורסה, דור המשקיעים החדש שמקבל היום תמריץ באמצעות אפליקציות לסחור במניות ללא עמלות.

יש קונפליקט בין השוק "האמיתי" לשוק הפיננסי ונראה שאת המשקיעים יותר מעניין לבחון את נתוני החברות לרבעון הרביעי שיפורסמו בקרוב יותר מעליית הריבית. החזרה למניות הערך על חשבון מניות הצמיחה מחזקת את העצמאות של השווקים עצמם והחזרה לבסיס, ואולי גם פחות הסתמכות על ההתערבות של הממשל האמריקאי בנזילות.

אירוע מעניין שיתקיים השנה הוא בחירות אמצע בארה"ב, שלרוב מגבירות תנודות אך ללא שינוי מהותי על כיוון השוק לאור העבר. חמש מניות ענק אחראיות על 40 אחוז ממניות הנאסד"ק ועל 20 אחוז ממדד אס אנד פי 500 ולכן, הן דחפו את המדדים בעיקר לעליות השנה. ולעומתן, כדאי לשים לב ש-70 אחוז ממניות המדד נסחרות מתחת לממוצע שלהם וזאת להבדיל מתחילת 2021 שאז המומנטום במרבית מניות המדד המוביל היה חזק יותר.

יש מספר גדול של מניות שתיקנו בעשרות אחוזים וחזרו לרמה שלהן מלפני חצי שנה ויותר. ועדיין צריך לזכור שבשוק בריא יש תיקונים גם בגובה 10 אחוז ויותר בכל שנה. רק שבשנים האחרונות הבנק הפדרלי תמך בשווקים ולכן לא ראינו תיקונים בריאים ומחזוריים בשווקים. וללא קשר לבנק הפדרלי, משנת 2003 מדד אס אנד פי 500 ירד בממוצע ב-3.7 אחוז אבל הממוצע השנתי היה 11.5 אחוז. לכן, זה חסר משמעות לנסות לנבא את השוק לפי חודש ינואר. מה גם שהמדד סיכם את השנה מעל ל-8 אחוז ממרבית התחזיות האופטימיות שפורסמו בתחילת השנה. כל מספר זוכה.

בעבר ציינתי את תחום "המטאוורס" כנושא חם בתחום ההשקעות העתידיות לכך הצטרף "הבאז" סביב החברות שפועלות בתחום "ווב 3" שהוא בעצם הדור הבא של האינטרנט הקיים היום ומהווה הזדמנויות השקעה למשקיעים המתוחכמים שצופים שעולם האינטרנט ישתנה ומחפשים את הדבר הבא בהמשך לביטקוין.

תופעה נוספת שמתרחשת היא שמחירי הדלק הגבוהים בעולם דוחפים יותר את השימוש ברכבים חשמליים ולכן הבאז סביב מניות הרכבים החשמליים ממשיך ויהיה מעניין לראות אם החברות הגדולות יכוונו לייצור גדול יותר של רכבים חשמליים על חשבון הרכבים המסורתיים.

שתהיה לכולנו שנה אזרחית מוצלחת ושקטה.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות