משיכת כספים מקופת גמל

משיכת כספים מקופת גמל

מאמרים נוספים

מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

מבזק דצמבר 23 – ינואר 24

במבזק הקודם התייחסתי לתחזיות שניתנות בכל שנה לעומת ביצועי הבורסה בפועל שנה לאחר מכן. וכך גם בשנת 2023 החולפת ניכר הפער בין התחזיות לביצועי סוף

קרא עוד »

לקופות גמל יש המון כללים וסייגים למשיכת כספים שכדאי וחשוב להכיר. בעיקר כאשר מדובר על קופות גמל ותיקות. באופן עקרוני, כל משיכה מקופת גמל, של כספים שהופקדו לאחר שנת 2008, ניתנים למשיכה כקצבה בגיל פרישה לאחר ניוד הכספים לקופה שמחלקת קצבה. כל משיכה חד פעמית מיידית אחרת, תוביל לקנס "משיכה שלא כדין", בשיעור של 35 אחוז, כיוון שהכספים אינם מוגדרים כהוניים אלא כקצבתיים. אך במידה וניתן להוכיח שצבירת הכספים בסך הקופות היא נמוכה מסכום של 94,000 ₪ אזי, כן תתאפשר משיכת הכספים ללא מס או קנס בכל עת.

דבר נוסף אשר חשוב לדעת הוא שעד לשנת 2008 התקיימה בקופות הגמל גם חלוקה לפי תקופות ולפי מעמד אשר משפיעה על משיכת הכספים מהקופות. קופות גמל שנפתחו במעמד שכיר והופקדו בהן כספים עד לשנת 2005, נחשבות נזילות למשיכה חד פעמית ללא קנס. ואילו קופות שנפתחו משנת 2005 ועד לשנת 2007, ניתנות למשיכה חד פעמית ללא קנס רק לאחר שהאדם עבר את גיל 60 ובמידה וחלפו לפחות עברו 5 שנים מאז פתיחת הקופה. עבור קופות אשר נפתחו משנת  2008 ואילך, ניתן למשוך את הכספים החל מגיל 60 וזאת כקצבה פנסיונית בלבד.

ישנם מספר מקרים נוספים שמאפשרים את נזילות הכספים בקופת הגמל וגם את הפטור שלהם מקנס. וזאת במידה ולעמית או לבן משפחתו נקבעו אחוזי נכות בגובה 75 אחוז או במקרים בהם שכר בן זוג נמוך משכר המינימום במשק או שלבני זוג יש ילד מתחת לגיל 18 ושכרם המשותף פחות מפעמיים שכר המינימום. ובנוסף, במקרים חריגים ניתן הדבר כאשר מוכח הצורך בכספים לתשלום בעבור הוצאות רפואיות.

 אם נפתחה קופת גמל עד שנת 2004 והמפקיד השכיר לא מצא מקום עבודה חדש ועברה חצי שנה  תתאפשר גם כן משיכה חד פעמית של כספי הקופה. אם לאחר שישה חודשי אבטלה, העובד הפך להיות עצמאי, תתאפשר משיכה חד פעמית של הכספים ללא מס. ואם חלפו 13 חודשים מאז העזיבה של מקום העבודה ובמקום העבודה החדש לא בוצעו הפרשות פנסיוניות אזי, כספי הקופה פטורים ונזילים. וכמובן, במידה והחוסך בקופה נפטר, אז המוטבים זכאים לקבל את הכספים והם יהיו פטורים ממס.

מספר דברים חשובים נוספים שכדאי לעצמאיים לדעת הם שכספים שהופקדו במעמד עצמאי לקופת גמל עד לשנת 2005 ניתנים למשיכה חד פעמית ללא מס לאחר 15 שנה מפתיחת הקופה. וקופה שנפתחה במעמד עצמאי בין 2005 ל-2007 תהיה נזילה למשיכה מיידית ללא קנס לאחר גיל 60 ולפחות חמש שנות וותק. קופה שנפתחה במעמד עצמאי  לאחר שנת 2008 תהיה נזילה לאחר גיל 60 אך רק כקצבה חודשית. בעת פטירה הכספים יהיו נזילים ופטורים עבור המוטבים.

עובדי מערכת הבטחון זכאים למשיכת כספים מקופת גמל לאחר שעברו 3 חודשים מפרישתם במידה וצברו ותק של לפחות 5 שנים. לשם קבלת הכספים יש להגיש צילום ת"ז, אישור ניהול חשבון או צילום צ'ק מבוטל והכספים צפויים להתקבל בחשבון תוך 10 ימים. אם יהיה איחור בהחזרת הכספים תשולם לעמית ריבית פיגורים. אז כפי שהנכם מבינים, משלל הסייגים והתנאים שצוינו כאן, מומלץ להיוועץ במתכנן פיננסי ופנסיוני בטרם משיכה.

משיכת כספי פיצויים מקופת גמל הינה נושא אפילו מורכב יותר ממשיכת כספי תגמולים. וכל פריסה של כספים אלה תהיה מהותית לחבויות המס שצריך לשלם ולגובה הקצבה העתידית ודורשת  תכנון פיננסי לגבי פריסת הכספים אם ברצף קצבה או ברצף פיצויים, בעיקר מכיוון שלא כל המהלכים שנעשים בתהליך הפרישה, יהיו הפיכים לאחר מכן. כך שגם במקרה זה, על מנת לנצל את כל הכלים העומדים לרשותנו באופן יעיל, מומלץ להיוועץ במתכנן פיננסי ופנסיוני אשר יסייע בקבלת ההחלטות הנכונות בהתאם למצבו האישי של האדם והכנסותיו הצפויות.

ניהול  תהליך הפרישה בצורה חכמה מבחינה פיננסית ופנסיונית  בעולם שבו תוחלת החיים מתארכת  וגיל הפרישה עולה הוא מהלך קריטי וחייב להיות מתוכנן  בצורה יסודית  עם בעל  מקצוע.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות