מבזק ספטמבר 23

מבזק ספטמבר 23

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

ספטמבר שלילי חיזק את הסטטיסטיקה העונתית ואם נמשיך עם הסטטיסטיקה אז ב 80 אחוז מהמקרים בהם ספטמבר היה חודש שלילי הרבעון האחרון של השנה היה חזק. בחודש שעבר כתבתי שאם תשואות אגרות החוב יעלו מעל 4.25 אחוז השוק יצטרך לעבור התאמה ולצערי כך קרה.

חוץ מסיבת העונתיות השוק ירד כי הכלכלה ובפרט שוק העבודה בארה"ב עדיין חזקים, מכאן שהריבית תמשיך להעלות או תישאר גבוהה וכאשר ניתן לקבל 5.5 אחוז לשנה דולרי ללא סיכון משוואת הסיכון סיכוי כרגע לטובת שוק אגרות החוב.

המשקיעים בימים אלה חוששים גם מהמשך עליית מחירים והמשבר בשוק הנדלן המסחרי, בדרך כלל שהפחד עולה ורוב המשקיעים הולכים לצד אחד של הסירה קורה משהו אחר כי השוק אוהב להפתיע את אלו שבטוחים בדרכם ואני רק רוצה לצנן את הלהבות בכותרות שמזכירות שנתונים כלכליים כאלה ואחרים כגון הריבית חזרו לרמתם לפני 16 שנה כי ראינו גם בעבר שוק בריא שמחזיק מעמד גם עם תשואות גבוהות באגרות חוב וגם עם ריבית גבוהה. גם במיתון בעבר ראינו את השווקים עולים  ומי יודע אולי בשנה שעברה השוק נפל כי הסתמך על הצפי למיתון על פי תשואות אגרות החוב אם כי מיתון לא הגיע עדיין.

לאן הולך הכסף? הרי שוק המניות מתקן, שוק אגרות החוב יורד אגב כבר 3 שנים בארצות הברית לכן רואים את הדולר עולה בעולם כפי שקורה בכל פעם שמפלס הסיכון עולה, דולר עולה הוא לא חדשות טובות לחברות הענק האמריקאיות אבל כן למחירי יבוא נמוכים יותר וכך לתרום להורדת האינפלציה.

אני רק מזכיר שבשנה שעברה בחודש אוקטובר התחיל ראלי במדדי המניות לאחר שבדומה להיום תשואות אגרות החוב הגיעו לשיאים חדשים (4% לעומת 4.8 היום) בדומה לשנת 2008 וגם היום אנו בשיאי שפל חדשים באגרות החוב.

מדד סטיית התקן של המניות בארה"ב, למרות הירידות בקירוב ל 10 אחוז מהשיא, רחוק מרמות קטסטרופה ומדוע? כי השוק צופה כבר את המיתון שנוצר על ידי הבנק המרכזי שלא ניהל את האינפלציה כראוי והעלה את הריבית בצורה אגרסיבית כדי לקרר את הכלכלה ואם זה מה שהוא רוצה הוא גם יצליח.

שוק האג"ח מעוות וצופה מיתון למעשה כבר שנה וחצי בערך ולרוב מגיע מיתון עד שנה וחצי מהיפוך עקום התשואות, המיתון עדיין לא פה הכלכלה נחלשת והגרפים לא לוקחים בחשבון את ההתערבות הממשלתית ואת הדפסות הכסף מתקופת הקורונה.

השוק זוכר שכאשר יגיע מיתון הבנק המרכזי יוריד את הריבית ואולי יחזיר את ההקלות הכמותיות שהשוק כל כך אוהב. והיום קיבל תזכורת שהנשיא שוב ויתר על חלק מההלוואות סטודנטים שהאמריקאים אמורים להחזיר באוקטובר.

יפן היא כרגע אי של שקט פיננסי כי המדינה מחזיקה ושולטת ב-80 אחוז מכמות אגרות החוב ולכן התשואות באגרות החוב היפניות לא קופצות כי ליפן האינפלציה לא מגיעה בינתיים והמשקיעים נוהרים למניות היפניות.

הפסימיים (לטווח הקצר כי ברור שמשקיעי טווח ארוך לא באמת צריכים להסתכל על ההווה ולא על הפוליטיקה) רואים מדד מחירים בארה"ב מעל 3 אחוז ומכפיל רווח של מדד המניות אס אנד פי מעל 20 אבל ממוצע העבר מראה על אינפלציה נמוכה מ 3 אחוז ומכפיל רווח קצת נמוך מ 20 ולכן השוק עובר התאמות ומתקן למטה וטוב שכך. צריך לזכור את הראלי החזק מתחילת השנה בשוק האמריקאי שאפילו משך את הבורסה הישראלית קצת למעלה.

הפסימיים רואים את שנת 2008 (המשבר הגדול) עם גירעון בתוצר בשיעור 1.5 אחוז לעומת 7.6 בשנת 2023, ריביות זהות בשתי התקופות 5.5 אחוז אבל חוב גבוה פי 6 בימים אלה. ולכן חושבים שלשוק יש לאן לרדת.

האופטימיים רואים בחוב כזה עצום שרק יתפח עם השנים את הסיבה אולי להמשך הדפסות הכסף כדי לממן אותו, כי פשוט אין דרך אחרת, ובעת הצורך להחזיק את השווקים אם ייפלו כפי שקרה בעבר, האופטימיים זוכרים שבד"כ בשנת בחירות השווקים עולים מטבע הדברים וכמובן שאנו קרובים לסוף העלאת הריבית. ארה"ב היא כלכלת צריכה ולמרות הריביות הגבוהות, וכמות כסף מצטמצמת יש מספיק מקומות עבודה והאמריקאיים חיים את הרגע בכל זאת התרגלו למשך 15 שנה לצרוך בעולם עם אשראי זול והדפסות כסף. השאלה מי יהיה צודק לתקופה הקרובה לא מי יהיה צודק לטווח ארוך שם אין חילוקי דעות.

חג שמח

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות