תקציר פיננסי חודש דצמבר22

תקציר חודש דצמבר 22

מאמרים נוספים

תכנון אסטרטגי פיננסי

מבזק מרץ 24

רבעון ראשון הסתיים חזק בשווקים והשיג תשואות חיוביות טובות אף בקירוב לתשואות שנתיות ממוצעות בשוק. לשמחתנו, כמעט כל ההשקעות הניבו תשואה חיובית מלבד אגרות חוב

קרא עוד »
מבזקון פיננסי ינואר

מבזק פברואר 24

מסכם עבורכם חודש חיובי נוסף בשווקים. הפעם, השוק הישראלי עלה יותר מהשוק האמריקאי ובוודאי לאור התחזקות השקל מול הדולר. קוריוז פיננסי חיובי הוא מדד "הואלנטיינס"

קרא עוד »
מבזקון פיננסי מאי

מבזק ינואר 24

"הראלי" מאוקטובר 2022 עדיין איתנו ומביא את רוב מדדי הבורסות בעולם לשיאים חדשים ולא רק את מדד אס אנד פי 500 לשיא חדש, אגב דווקא

קרא עוד »

כמה נתונים מרכזיים לגבי חודש דצמבר, על השנה ועל ההווה..

2022 ניפצה לא מעט מיתוסים בשוק ההון וגם חודש דצמבר היה שלילי בפעם ה-4 בהיסטוריה ,סנטה קלאוס הפעם לא הגיע ולא הביא לראלי המיוחל.

אם תרצו קצת לבחון את הדברים בראייה ארוכת טווח אזי משנת 2005  כולל משבר סאב פריים  (המעבר על פי רפורמת בכר של ניהול הקופות והקרנות מהבנקים לחברות המנהלות וכמובן כולל המשבר הפיננסי בשנת  2008) ועד לשנת 2021 התשואה השנתית של קרן השתלמות במסלול כללי ממוצע הניבה מעל 11 אחוז לשנה לפני דמי ניהול ואילו כולל ההפסדים של שנת 2022 התשואה השנתית ירדה ב-10 אחוז באופן יחסי לכיוון 10 אחוז לשנה, זה כרגע גודל האירוע.

שנה שבה שני שליש ממניות מדד נאסד"ק 100 מחקו מעל 20 אחוז.

השנה שבארה"ב סקטור האנרגיה ניצח והניב תשואה חיובית, מאז 2007 הסקטור הנ"ל הניב תשואה חיובית בעשר פעמים מתוך 16 שנים אגב מדד הנדלן בבורסה האמריקאית ירד השנה ב20 אחוז בערך והוא הניב תשואה חיובית ב-11 שנים מאז 2007.

חלק ניכר מתחזיות לשנת 2022 שניתנו בסוף שנה שעברה או בתחילת השנה על ידי מוסדות פיננסים מובילים צפו שמדד אס אנד פי 500 יסגור את השנה ברמה ממוצעת 4300 נקודות אבל המדד סיים את השנה ברמה 3839 נקודות.

המשקיעים בורחים מהשקעות מסוכנות כגון טכנולוגיה למניות של חברות אנרגיה וחברות תעשיה גדולות שמניותיהן נסחרות במדד דאו ג'ונס.

 חלק מהסיבות העיקריות למצב בשווקים:

אמינות הבנקים המרכזיים בעולם כיוון שהם הגיבו מאוחר מידיי לשינויים הכלכליים והעלו את הריביות  הרבה אחרי שהאינפלציה הגיעה לשיא מזה 40 שנה שמקורה אגב במחירי הסחורות ( סין והמלחמה באירופה) אבל גם נגרמה בעקבות  הדפסת כספים על ידי משרד האוצר האמריקאי כמו בשאר העולם אגב. במילים פשוטות יד אחת מהדקת (הבנק) ויד אחת משחררת (הקונגרס).

אי האמון ניכר גם מהתשואות הגלומות בשוק אגרות החוב לעומת הריבית החזויה על ידי הבנק המרכזי.

פסימיות גדולה בקרב משקיעים  על פי יתרות שורט או יחס אופציות פוט לאופציות קול מערערים את הבורסה אם כי מדד הפחד העיקרי יחסית נמוך (מדד הוויקס ברמות 21 אחוז) לעומת משברים גדולים שבהם ראינו את המדד ברמות גבוהות הרבה יותר. יכול להיות שזה בגלל קונצנזוס שלילי או איבוד עניין  בחדשות הכלכליות אגב שתי תוצאות שהם אולי חדשות טובות לבורסה לטווח הקצר.

בניגוד למצב הנורמאלי בשוק אגרות החוב כבר כמה חודשים תשואות אגרות לטווח קצר גבוהות יותר מאלו שמגולמות באג"ח ארוכות כלומר שק ההון צופה מיתון חמור מאוד. הפער בתשואות הוא גבוה מאוד יחסית להיסטוריה כמו הרבה עיוותים כלכליים שקרו השנה.

הנעלם הגדול זה עומק המיתון, השוק  מצפה כרגע לצמיחה ממוצעת בגובה 5 אחוז ברווחי החברות אבל במיתון רווחי חברות יורדים בין 10 אחוז ל 20 אחוז. ואת זה יהיה אפשר לראות רק בדוחות הכספיים של החברות בשנה הבאה.

הבנק הפדרלי הוא שחקן משמעותי בבורסה והוא מוכן להילחם בעליית המחירים בכל מחיר ואף לפגוע בשוק העבודה כדי לקרר את הכלכלה ואת זה עדיין לא כל כך רואים על פי אחוזי האבטלה. ואם יגיעו הודעות כלכליות רעות לכלכלה הרי שייתכן ואלו יהיו חדשות טובות לשוק ההון משום שזה יכול לאותת לבנקים לעצור עליית ריבית.

למרות התחזיות והמיתון בתחילת ברבעון ראשון ושני בארה"ב שנבלם על סמך העלייה בתוצר ברבעון מספר 3 הודות לצריכה של הצרכן האמריקאי, הכלכלה האמריקאית מבוססת בעיקר על צריכה שנובעת מכך שכמות הכסף בארה"ב היא עדיין פי 2 מזו שהייתה לפני הופעת הקורונה בחיינו לאור כל הדפסות הכספים וההקלות הכמותיות, יותר מכך האמריקאים ממשיכים ללוות ולגלגל חובות. עד מתי? לא ידוע אבל בהסתמך על כמות הכסף הכול עוד פתוח.. מה גם שהבנק המרכזי עלול לשנות את דעתו ולהוריד את הריבית בהמשך.

האינפלציה יורדת בעקבות ירידת מחירי הסחורות, החלשות הדולר בעולם ופתיחת הכלכלה הסינית שזו האחרונה היא חדשה טובה אולי לעצירה בעליית המחירים במחירים אלא אם סופות ימשיכו ללבות את מחירי הנפט בחורף הקרוב.

הריבית היא לא הסיפור המרכזי בשוק ההון ,אלא עובדה ידועה ומגולמת, משום שאם נבחן את העבר ראינו את השוק יורד יחד עם הפחתת הריבית כמו בשנת 2008 ובשנת 2001 מצד שני עליית ריבית ועליות בשווקים כמו בשנת 2005.

ייתכן ונמשיך לראות תנודות בשווקים כל עוד האנומליה בולטת אבל אין ספק שאם המיתון לא יהיה חריף המחירים בשוק נראים נמוכים לאחר תיקון דו ספרתי.

השאלה שמשקיע צריך לשאול את עצמו אם ההפסד על השקעותיו יוכפל בשנת 2023 יביא להעברת ההשקעה למסלול סולידי ולקבע הפסד גדל יותר אולי כי טווח ההשקעה קצר אזי צריך לבחון ואולי להקדים פעולה אבל אם "רכבת הרים" בשנה הבאה לא תביא לפעולות לא רציונאליות ולמימוש הסיכון בהשקעה כי מטרת ההשקעה מקדשת סבלנות אזי ירידות מחירים הם הזדמנויות קנייה לטווח הארוך.

הערה אחרונה מינוף לצורף השקעה פיננסית נוספת בסביבת ריבית פריים עולה ושוק יורד בהחלט צריכה להביא משקיע למחשבה מחדש על הנושא.

שתהיה שנה אזרחית מוצלחת לכולנו.

גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים
גיא דובז'ינסקי -מנכ"ל ובעלים

בעל תוארBA  בכלכלה מטעם המכללה למנהל ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו. ניסיון של שני עשורים בניהול כספים ותכנון פיננסי, פועל מתוך התאמת הכלי הפיננסי ללקוח.

שנקבע שיחה ונאפיין את התיק הפיננסי שלך?
אם צברתם נכסים פיננסים מעל 2 מיליון שח ותרצו לקבל שירות מותאם אישית בכל סגי החיסכון וההשקעה במשרד אקסלוסיבי, ניתן להשאיר פרטים לשיחה ללא עלות ולקבל מענה תוך 24 שעות